Storbrand stoppade tågtrafiken i Malmö

Inga tåg kan gå innan 16.00 tisdag

Den vålsamma branden utbröt i en byggnad vid Slussplan intill Centralstationen i Malmö.
Foto: Drago Prvulovic / SCANPIX
Den vålsamma branden utbröt i en byggnad vid Slussplan intill Centralstationen i Malmö.
NYHETER

En storbrand fick i eftermiddag Malmö stad att gå ut med en varning.

En byggnad på bangården brann och räddningstjänsten fruktade att gastuber skulle explodera.

All tågtrafik till Malmö stoppades och boende i området tvingades stänga ventilationen.

Först vid halvsextiden på måndagen var faran över. Då hade räddningstjänsten i Malmö lyckats släcka branden i en av SJ:s byggnader på rangerbangården vid Malmö central.

Branden uppstod vid fyratiden på eftermiddagen och en tjock, svart rök spreds över Malmö. Polisen uppger att ett företag utförde svetsarbeten på en bil när något gick fel.

– Däcken antändes och branden spred sig till en 15 gånger 30 meter stor träbyggnad, säger Åsa Holmér, informationschef vid Malmöpolisen.

Explosioner befarades

Det fanns till en början uppgifter om att explosioner hörts från branden, men dessa har inte bekräftats av polisen.

Man befarade att det skulle finnas gastuber med acetylen i byggnaden. Och avspärrningarna kvarstår eftersom dessa fortfarande kan vålla bekymmer.

– Vid explosion kan en gasflaska flyga upp till 300 meter. Explosionsrisken kvarstår i upp till 24 timmar efter att branden är släckt, säger räddningsledare Kent Naterman till Sydsvenskan.

Varning till allmänheten

Man valde tidigt att gå ut med ett så kallat ”Viktigt meddelande till allmänheten”. Det löd:

”I byggnaden kan enligt uppgifter finnas gasflaskor och all järnvägstrafik på Malmö central är avstängd och biltrafiken i området dirigeras om. Personer som bor vid Slussplan och Värnhem uppmanas att stänga av ventilation och hålla dörrar och fönster stängda.”

Men redan före halv sex på kvällen kunde den akuta faran blåsas över. Räddningstjänsten hade då släckt branden och Vägverkets personal var på väg ut för att få upp avspärrningar och leda om trafiken.

Ingen människa skadades i branden.

Specialutbildad skytt

Senare på kvällen började en specialutbildad skytt tillhörande räddningstjänsten att skjuta sönder de gastuber som var synliga utifrån.

- Han har skjutit sönder ett antal, men jag vet inte hur många, sade Erling Johansson, stabschef på Malmö brandkår, till TT klockan 18.30.

Men det var då fortfarande oklart när räddningsledningen skulle kunna blåsa faran över helt. Problemet var att inte heller de anställda på bilverkstaden med säkerhet kunde ange hur många gastuber som fanns i byggnaden då den fattade eld.

Erling Johansson:

- Så länge vi inte vet med säkerhet så gäller fortsatt nedkylning med vatten, bevakning och avspärrningar i 24 timmar.

TT: Kommer tågtrafiken att drabbas lika länge?

- Åtminstone som situationen är just nu så kan inte vi släppa fram några tåg.

Enligt räddningsledaren Kent Naterman uppstod branden förmodligen under svetsarbete med en av de tre bilar som fanns inne i verkstaden.

Tågstopp till 16.00 tisdag

Efter att ha skjutit sönder flera gastuber var brandbefälet fortfarande osäkert på om det fanns fler acetylengasflaskor eller inte. Därför beslutade räddningsledningen att fortsätta nedkylningen med hjälp av vatten, hålla kvar avspärrningarna och låta tågen stå.

- Avspärrningarna och tågstoppet kommer att fortsätta till klockan 16 på tisdagen, säger Tommy Norrlander, stabsbrandmästare i Malmö, till TT.

Tusentals pendlare och andra tågresenärer kommer att beröras av beslutet. Banverkets informatör Mattias Hennius uppmanade på måndagskvällen pendlarna att försöka ta sig till och från Malmö på annat sätt: med de ordinarie bussförbindelserna och de extrainsatta bussar, som operatörerna SJ och Skånetrafiken kan få tag i, eller med egna transportmedel.

- Mellan 1?000 och 2?000 resenärer passerar Malmö central varje timme. Det här är som i ett katastrofläge och skulle kunna jämföras med extrem snöstorm, säger Hennius.

Vänder i Lund

All tågtrafik till och från Malmö berörs. På måndagseftermiddagen och kvällen vände tågen norrifrån i Lund, tågen från Ystad vid Persborgs station och Köpenhamnstågen vid Svågertorps station inte långt från Öresundsförbindelsens brofäste.

Om dessa platser får fungera som slutstationer även under tisdagen var dock inte helt klart under måndagskvällen.

Avstängningarna runt brandplatsen i närheten av Slussplan väntades leda till kraftiga trafikstörningar i stora delar av Malmös centrum.

Mattias Lundell