Övergång till ny färg

Tredimensionella lådor gör det säkrare för gående

Här går man Så här ser den nya tredimensionella målningen på Grycksbovägen ut. Bilisterna stannar ordenligt för gående. Längst fram syns cykelmarkeringen med blått inslag.
Foto: Peter knopp
Här går man Så här ser den nya tredimensionella målningen på Grycksbovägen ut. Bilisterna stannar ordenligt för gående. Längst fram syns cykelmarkeringen med blått inslag.
NYHETER

Stockholm har fått nya övergångsställen.

Aftonbladet har testat.

För att väcka bilisternas uppmärksamhet och minska olyckorna har den traditionella vita markeringen ersatts med rödvitmålade tredimensionella lådor och varningstrianglar. I cykelöverfartsmarkeringen har man dessutom lagt in en blå färg.

Först med den nya målningen är två olycksdrabbade övergångsställen på Grycksbovägen och Kubikenborgsvägen i Stureby. Även mittremsorna har breddats och målats gula och röda.

Övergångsställena lyser på långt håll. Genom den tredimensionella utformningen ser det också ut som om de är upphöjda, trots att de i verkligheten är alldeles platta.

Syns tydligt

- Tanken med den nya målningen är förstås att få bilisterna att sänka farten, säger projektledare Jan-Erik Hollander på gatu- och fastighetskontoret.

Att döma av Aftonbladets test i går fungerar de nya övergångsställena som det är tänkt. Så fort vi närmade oss de rödvita lådorna stannade bilisterna lydigt och släppte över oss.

En sopbilsförare var dock inte lika förtjust i nyordningen och undrade högljutt om gatukontoret tappat en färgburk.

Bred mittremsa

Ringvägen på sträckan utanför Zinkendamms idrottsplats har också fått breddad mittremsa med samma typ av målade lådor, men här är de betydligt större. Resultatet är att körfälten blivit smalare än tidigare. På platsen ligger flera skolor och dagis och det har varit angeläget att få ner hastigheten, därav den smalare platsen för bilarna.

Att måla mittremsor och övergångsställen är mycket billigare än att bygga refuger och riktiga upphöjda övergångsställen. Den totala kostnaden för de nya målade övergångsställena och mittremsorna är bara 350 000 kronor. Hela försöket med projektering och utvärdering beräknas kosta drygt en miljon kronor, pengar som kommer från Vägverkets skyltfond.

Projektet ska pågå ett år, därefter bestäms om fler övergångsställen ska målas i de nya färgerna.

Sven-Anders Eriksson