Blev bestulen på McDonalds

Anställd fick tag på kontouppgifter

NYHETER

Martin Brunnberg bestals efter att han köpt ett hamburgermeal på McDonalds.

Det var en av företagets anställda som kom över Brunnbergs kontouppgifter då köpet gjorts med betalkort.

Nu hotas McDonalds av en polisanmälan.

Det var i juni i år som Martin Brunnberg köpte en hamburgermeny på McDonalds i Stockholm för 37 kronor. Han betalade maten med sitt betalkort.

När hans sambo några dagar senare stämde av kontot över Internet upptäckte hon att det saknades 1 337 kronor, skriver tidningen Stockholm City. Vid totalt fem olika tillfällen hade någon tagit ut summor på 200-300 kronor.

Martin Brunnberg och hans sambo tog kontakt med McDonalds ekonomiavdelning och fick rådet att kontakta restaurangchefen samt att spärra kortet.

Ytterligare en gäst drabbad

Då restaurangchefen visade sig vara på semester och inte kunde återkomma förrän han var tillbaka i tjänst valde Martin att ta kontakt med ett juridiskt ombud för att få tillbaka sina pengar och få skadeståndsersättning.

- Nu har jag fått ett brev från McDonalds där de skriver att det gjordes av en tidigare anställd och att de därför inte vill betala för mina utlägg. Jag trodde att vi kunde göra upp i godo, men idag ska jag göra en polisanmälan, säger Martin Brunnberg till Stockholm City.

På McDonalds anser man att man gjort allt man kunnat efter att man betalat tillbaka de pengar som stals från kontot.

- Det är hans övriga krav på ersättning som vi avslår, säger Kajsa Dahlberg, Svenska McDonalds informationavdelning.

Hon hade på måndagseftermiddagen ännu inte hört något om en eventuell polisanmälan.

- Vi väntar på att polisen hör av sig till oss, säger hon.

Ytterligare en gäst har råkat ut för samma form av stöld som Martin Brunnberg.

Det är kortkontonumret som kopieras. Även om vissa siffror är hemliga på det kvitto som kunden får i sin hand syns hela numret på företagets eget kvitto - som den anställde i det här fallet kommit över.

- Det här är ett problem i hela servicebranschen. Vi måste helt enkelt lita på att de anställda är hederliga, säger Dahlberg.

Tidigare artiklar:

Åsa Asplid