Anders mål - stoppa biltullarna

Tolv grann- kommuner röstar om avgifterna

1 av 3
Grafik: PATRIK LINDVALL
NYHETER

Han ska stoppa biltullarna i Stockholm.

Solnas starke man Anders Gustâv (m) tvekar inte om utgången av omröstningen om trängselavgifterna.

- Det är bara fråga om hur stor nej-segern blir, säger han.

I samband med euro-omröstningen på söndag genomförs kommunal folkomröstning om biltullar. Drygt 455 000 invånare i tolv borgerligt styrda kommuner i regionen får då möjlighet att säga ja eller nej till trängselavgifter i Stockholm.

Det är Sveriges största kommunala folkomröstning genom tiderna.

Borde rösta före

- Det är naturligtvis så här det ska gå till, säger Anders Gustâv, initiativtagare till folkomröstningen.

- Först röstar man och avvaktar resultatet, men det vågar inte Annika Billström. Hon vet att även invånarna i Stockholm är emot tullarna.

- Biltullar berör alla som bor och verkar i Stockholmsregionen. För många är vägen genom Stockholm det enda alternativet på grund av det omgivande vattnet.

Regeringen avgör

Det är regeringen och riksdagen som fattar beslut om trängselavgifterna.

Går allt enligt planerna ska försök med biltullar startas årsskiftet 2004/2005.

Men Anders Gustâv vill stoppa försöket.

- Regeringen måste lyssna till resultatet. Ett tydligt nej kan inte viftas bort hur som helst. Jag kommer att skriva till regeringen och kräva att planerna på trängselavgifter stoppas.

Hellre en ringled

Enligt Gustâv finns inga entydiga belägg för att biltullar är miljövänliga eller ger snabbare restider. Han vill i stället satsa på en motorvägsring runt Stockholm (Södra länken, Essingeleden, Norra länken och Österleden) samt Förbifart Stockholm (från Kungens kurva via Ekerö upp till E4 vid Häggvik).

- Det är en mycket bättre lösning för Stockholmsregionens tillväxt, säger han.

Här går invånarna till folkomröstning

Här kan det bli trängselavgifter - hela listan

Sven-Anders Eriksson