Nu förbjuder han e-post på jobbet

"Våra anställda ska ringa varandra i stället"

NYHETER

LONDON

Att skicka mejl är att slösa bort tid och pengar.

Det säger John Caudwell, chef för telekombolaget Phones 4U.

Han har förbjudit sina anställda att mejla varandra och räknar med att spara 14 miljoner kronor i månaden.

VILL SPARA 14 MILJONER I MÅNADEN John Caudwell, en av Storbritanniens rikaste män, har nu förbjudit sina anställda att mejla på jobbet. "Att skriva något kan ta tio gånger så lång tid som att säga det", säger han.
Foto: ANDY MCCARTNEY
VILL SPARA 14 MILJONER I MÅNADEN John Caudwell, en av Storbritanniens rikaste män, har nu förbjudit sina anställda att mejla på jobbet. "Att skriva något kan ta tio gånger så lång tid som att säga det", säger han.

Anställda som skickar mejl till varandra kostar företagen enorma summor varje månad.

Det hävdar John Caudwell, ägare till Phones 4U som är ett av Storbritanniens största telekombolag.

- Mejlandet används som ett redskap för att kommunicera. Men det är inte effektivt, säger han till Daily Mail.

Mejlandet i vägen

Caudwell har nu förbjudit sin 2 500 anställda att mejla privat och till varandra.

- Mejlandet var i vägen för vår effektivitet och service. Våra anställda ska ringa varandra eller gå och prata med varandra i stället.

Personalen på Phones 4U ska fortfarande svara på e-post från kunder och externa affärskontakter.

Enligt Caudwell, som är Storbritanniens 26:e rikaste man, är direktkommunikation alltid bättre och snabbare än mejlande.

Tre timmar per dag

En talesman för företaget säger att man räknat ut att personalen kommer att spara upp till tre timmar arbetstid om dagen.

- Att skriva något kan ta upp till tio gånger så lång tid som att säga det.

Och sen så kan det vara en lång väntan på svar från den andra parten, säger talesmannen.

Asocialt beteende

Att mejlen "ligger och snurrar i systemet" och gör det långsammare är ett annat problem som företaget nu hoppas slippa.

Dessutom anser företaget att e-posten har bidragit till mer asocialt beteende. Folk rör sig också mindre när de mer sällan lämnar sin plats för att gå till en kollega på en annan avdelning på kontoret.

En undersökning gjord av det brittiska företaget Stopgap visar att mejlande kan leda till fler konflikter på arbetsplatsen eftersom de lätt kan missuppfattas.

Skapar problem

Att folk skickar mejl när de är upprörda och sedan inte kan ångra sig är ett annat problem.

Undersökningen visade att de flesta föredrog samtal öga mot öga eller på telefon.

Jennifer Wegerup