Härligt, höst!

I dag är sommaren över

NYHETER

I dag är sommaren officiellt över - antingen du vill det eller ej.

Men deppa inte ihop för det.

Aftonbladet har tipsen som hjälper dig igenom den mörka årstiden.

Gör vårt ovetenskapliga test och se om du är en sommar-, vinter- eller höstmänniska.

lek i löven Gräv fram den stickade polotröjan ur garderoben och ge dig ut i höstsolen! Den här årstiden finns risk för ökad trötthet, men det går att motarbeta. Ta till exempel en liten promenad på lunchen.
Foto: SARA RINGSTRÖM
lek i löven Gräv fram den stickade polotröjan ur garderoben och ge dig ut i höstsolen! Den här årstiden finns risk för ökad trötthet, men det går att motarbeta. Ta till exempel en liten promenad på lunchen.

Glöm svettiga dagar på stranden, getingar i saften och grillos från grannen.

Höstdagjämningen är här.

I dag är dag och natt lika långa var i världen du än befinner dig.

Nu är det dags att tända stearinljusen, krypa upp i soffan under en filt och dricka rykande hett te. Leta upp de stickade tröjorna längst in i garderoben och gå ut i skogen med svampkorgen på armen.

Från och med i morgon blir natten längre än dagen.

Men med hösten kommer också mörkret, något som gör nästan 1,6 miljoner svenskar nedstämda eller deprimerade.

Ökad trötthet

- Mindre ljus ger ökad trötthet. Ljus påverkar vår biologiska rytm och våra hormoner, säger Björn-Erik Thalén, överläkare vid Affektivt centrum på psykiatriska kliniken på S:t Görans sjukhus.

Om du dessutom tappar initiativförmåga, känner onormal trötthet, har koncentrationssvårigheter och känner stort sug efter sötsaker, då kan du lida av sad, årstidsbunden depression.

- Många insjuknar i början av oktober och mår bra igen i februari. Det verkar som om antalet drabbade är störst där antalet soltimmar är minst.

Uppskattningsvis insjuknar omkring 270 000 svenskar varje år. Men över 1,3 miljoner drabbas av den lindrigare formen, sub-sad. Symptomen är nedstämdhet och trötthet.

En behandlingsmetod är ljusterapi. Patienterna behandlas i särskilda rum med vita väggar och vita möbler.

Men det finns enklare - och billigare - sätt att komma över en lindrig form av höstdepression.

"Sök upp ljusa ytor"

- Man kan motarbeta den genom att försöka vara ute så mycket som möjligt. Ta en kort promenad på lunchen och försöka söka upp ljusa ytor som is, snöfält, sand och vatten. Ljuset reflekteras upp i våra ögon och gör oss piggare, säger Björn-Erik Thalén.

Är du en höstmänniska? Testa dig här

Fatima Johansson