SOS Alarmering nedringt

Hundratals fast i hissar i Skåne

NYHETER

Elproblemen innebär stora problem för SOS larmcentraler. När människor i Skåne slår larmnumret 112 och trycket mot telefonsystemet blir för hårt, kopplas samtalen över till andra SOS-centraler.

Varenda hiss i Skåne stannar när strömmen går och hissreparatörer från olika företag arbetar nu febrilt för att få ut människor.

– Vi har tagit ut ett 20-tal personer den senaste timmen, säger servicetekniker Björn Nyman på Schindler Hiss AB i Malmö till TT.

– Bland annat två gamlingar som fastnat på elfte våningen på ett äldreboende.

Han uppskattar att personer som fastnat inte har behövt stanna i de stillastående hissarna i mer än mellan en kvart och 20 minuter.

– Det är klart att somliga blivit väldigt rädda, men i de hissar där det finns nödtelefoner eller man hade egen mobil, så var det lättare. Det är värre i äldre fastigheter som saknar nödtelefon.

SOS Alarm nedringt

– Alla ringer på alla linjer hela tiden, säger en av driftsledarna på SOS Alarm i Malmö, Christer Olsson, till TT.

I Malmö hade man tur i oturen eftersom ett skift var på väg hem när strömmen bröts, men de hann aldrig gå.

– Vi är ett 30-tal personer i tjänst just nu och det är mer än dubbelt så många som vi brukar vara, sade Christer Olsson vid halv tvåtiden.

Inga allvarliga tillbud

Varken han eller kollegor i Halmstad eller Växjö hade då fått några larm eller rapporter om några allvarliga tillbud.

– Det som drabbar folk mest är när hissarna stannar och här i Skåne står varenda en still.

Räddningstjänsten räckte inte till för att undsätta alla, varför hissentreprenörer också larmades för att få ut folk.

– Räddningstjänsten rycker ut när det är fara för hälsa och liv, och något sådant har vi ännu inte drabbats av, säger Christer Olsson.

Sjukhusen har tack vare reservaggregat hittills klarat sig utan allvarliga störningar.

Larmcentraler kopplades norrut

I Jönköping, där man visserligen har egna strömproblem att ta hänsyn till, har SOS fått mängder av samtal från Skåne.

Många handlade om människor som satt fast i hissar. Det företag som sköter hisservicen hade en elväxel som slogs ut vid elstoppet och gick inte att nå. Då ringde folk 112 i stället.

Principen för den som slår larmnumret är att någon alltid ska svara, även om denne någon råkar sitta geografiskt en bit bort.

Sjöräddningens nödkanal utslagen

Sjöräddningens problem är annars att man inte kan lyssna på nödkanalen, nummer 16, för delar av Sydsverige.

– Det är den kanal som används om någon behöver göra ett nödanrop. Men vi får hjälp av militären, som kan lyssna, och lotsstationerna har också bemannats, säger Maria Bohman, biträdande räddningsledare vid sjöräddningen.

– Dessutom finns det lyssning hos sjöfarten och man kan nå oss via mobiltelefon, men vi kan inte själva lyssna på kanal 16 längs västkusten och vid Kivik. Verksamheten i Trelleborg fungerar däremot.

– Våra danska kollegor har bett oss att backa upp dem och ha lyssning, men det är ju svårt i det här läget.

Läs också:

TT