Nu ska tågkaoset stoppas

Politiker i ånglok pressar Persson

KAOS FÖR PENDLARNA Överfulla pendeltåg, tåg som köar för att komma in på Centralen och pendlare som inte hinner i tid till sina arbeten. Orsaken till kaoset är "getingmidjan" vid Centralen - anpassad för tågtrafiken år 1871.
Foto: MARCO GUSTAFSSON
KAOS FÖR PENDLARNA Överfulla pendeltåg, tåg som köar för att komma in på Centralen och pendlare som inte hinner i tid till sina arbeten. Orsaken till kaoset är "getingmidjan" vid Centralen - anpassad för tågtrafiken år 1871.
NYHETER

Nu ska Citybanan bli av.

För att sätta press på Göran Persson tog förespråkarna i går till det tunga artilleriet - ett ånglok från 1915.

- Bygget får inte bli en dag försenat, säger landshövding Mats Hellström, som var med på ångloksfärden.

Mats Hellström, Annika Billström och Mats Svegfors framför det gamla ångloket från 1915. Med ångloksturen hoppas de sätta press på regeringen att börja bygga Citybanan snarast möjligt.
Foto: BJÖRN ELGSTRAND
Mats Hellström, Annika Billström och Mats Svegfors framför det gamla ångloket från 1915. Med ångloksturen hoppas de sätta press på regeringen att börja bygga Citybanan snarast möjligt.

Med en visselsignal som ekar över hela Stockholm gav sig det gamla ångloket i väg från Centralen. Ombord fanns ett femtiotal tågvänner med landshövdingarna Mats Hellström, Stockholm, och Mats Svegfors, Västmanland, i spetsen.

Med på tåget för den nya tvåspåriga pendeltågstunneln under Riddarfjärden deltar också Annika Billström (s), affärsmannen Anders Wall, ABB:s Sverigechef Sten Jakobsson samt förre landshövdingen och numera ordföranden i SJ, Ulf Adelsohn.

Stoppkloss

- Infarten till Centralen är en stoppkloss för hela Sverige, inte bara för pendelresenärerna i Stockholm, säger Mats Hellström.

När de två järnvägsspåren från Stockholms central över Riddarfjärden invigdes 1871 passerade tio tåg per dygn. I dag, 132 år senare, finns det fortfarande bara två spår över "getingmidjan".

Resultatet är att över 500 tåg varje dag tvingas stå i kö för att komma in till, eller lämna Centralen.

- Folk hinner inte i tid till sina arbeten. Resenärer som ska fortsätta med andra tåg missar sina anslutningar, säger Annika Billström.

Kan försenas

- Det är oerhört angeläget att snabbt öka tågkapaciteten genom Stockholm. Det handlar om arbetstillfällen och tillväxt i hela Mälardalsregionen, säger Mats Svegfors.

När de första utredningarna för Citybanan lades fram i slutet av 90-talet planerades byggstarten till 2006 med trafikstart 2011. I somras meddelade Banverket att byggstarten riskerar att försenas med minst ett år. Orsaken är regeringens sparkrav på cirka 6 miljarder kronor för 2005 och 2006.

Planeringen för Citybanan rullar på enligt planerna trots att finansieringsfrågan inte är löst. Ett litet ljus i (pendeltågs)tunneln är det faktum att statsministern i regeringsförklaringen lovade att projektet prioriteras.

Beslut vid årsskiftet

- Det tar vi som ett positivt besked, säger Mats Hellström.

Vid årsskiftet ska regeringen fatta beslut om investeringar i infrastrukturen fram till 2015. Detta avgör om det blir byggstart för Citybanan 2006, 2007 - eller ännu senare.

Nya stationer vid Odenplan och Centralen

Sven-Anders Eriksson