Nyheter

Succé för Viktklubben med 50 000 medlemmar

Aftonbladets första betaltjänst har gått hem hos besökarna

Ett halvår efter starten har nu Aftonbladets Viktklubben mer än 50 000 betalande medlemmar.

– Det är långt över våra förväntningar. Vi hade aldrig trott att vi skulle få sånt stort genomslag så snabbt, säger Aftonbladet.se:s chefredaktör Kalle Jungkvist.

På tisdagen nominerades Aftonbladets Bella Tidblad och Markus Gustafsson till Stora Journalistpriset i klassen Förnyare för sitt arbete med Viktklubben.

Genom succén med Viktklubben har Aftonbladet visat att det är fullt möjligt att ta betalt för en produkt på nätet – bara tjänsten och innehållet är tillräckligt bra.

– Om tjänsten har tillräckligt god kvalitet så är det inga problem att ta betalt, säger Kalle Jungkvist.

Viktklubben lanserades i april i år. Det handlar om en interaktiv tjänst som utformats i samarbete med överviktsenheten på Huddinge sjukhus, under ledning av professor Stephan Rössner.

Samarbete med forskare

I Viktklubben får medlemmarna svara på ett antal frågor som ger dem personliga viktminskningsprogram, utformade av experterna på Huddinge sjukhus.

Medlemmarna får personliga menyer, träningstips och dagliga chattar med motions- och kostexperter.

- Det här är en unik chans för oss experter att för första gången nå ut till många med ett vetenskapligt viktminskningsprogram med bestående effekt, säger professor Stephan Rössner i en kommentar.

För forskarna på Huddinge sjukhus innebär samarbetet med Viktklubben dessutom en unik möjlighet att få information till sin forskning om viktminskning.

Efterlysning: har du gått ner med Viktklubben?

Fredrik Rundkvist