Feminister: Bojkotta Hennes& Mauritz

NYHETER

Gudrun Schyman är förbannad på Hennes & Mauritz nya underklädesreklam.

- Det offentliga rummet sexualiseras, och vi tvingas se de här bilderna vare sig vi vill eller inte, säger hon.

Flera feminister uppmanar nu till bojkott av H&M.

"sexistiskt" "När tillräckligt många säger att de inte vill vara med längre kommer företagen att ändra sin marknadsföring", säger Gudrun Schyman.
Foto: ROGER SCHEDERIN
"sexistiskt" "När tillräckligt många säger att de inte vill vara med längre kommer företagen att ändra sin marknadsföring", säger Gudrun Schyman.

Den före detta partiledaren menar att reklamen inskränker de mänskliga rättigheterna.

- Den understryker att kvinnor är objekt som är till för att behaga och hänga saker på, säger hon.

Gudrun Schyman understryker att hennes ilska inte bara gäller H&M, utan alla företag som använder sig av sexistisk reklam. Hon hoppas på en bred opinion mot den rådande kvinnobilden.

- Ju fler som pratar om det, desto bättre. Till slut når man en gräns när tillräckligt många säger att de inte vill vara med längre, och då kommer företagen att ändra sin marknadsföring.

"Häng ut dem"

Gudrun Schyman får nu medhåll av flera andra feminister.

- Det sista företagen vill ha är dålig marknadsföring och badwill. Därför borde vi bli bättre på att hänga ut och bojkotta de företag som använder sexistisk reklam med taskiga könsroller, säger riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson (fp).

Jennie Sjögren, journalist och författare som skrivit en handbok i jämställdhet:

- Kvinnor framställs som sexobjekt. Det är ju extremt tydligt när H&M har med två före detta utvikningstjejer i sin reklam, säger hon.

Porrens ideal i reklamen

- Porrens ideal går in i reklamen. Det är den enda kvinnobild som min dotter växer upp med, säger Anja Karlsson, aktivist och medlem i vänsterpartiets partistyrelse.

Hon dömdes till böter efter att ha målat över fyra affischer med reklam för H&M:s underkläder.

Företagets presschef Anna Bergare håller inte med om att företagets reklam skulle vara sexistisk.

- Vi har ingen bakomliggande tanke att göra kvinnor till objekt för män. Det är tråkigt om vår reklam uppfattas så, men tolkningen ligger i betraktarens öga.

Emmy Sundqvist