Stoppa volterna på Centralbron

föraren tog sig ut själv Den stora slamsugarbilen välte på Centralbron i går på eftermiddagen. Chauffören fördes till sjukhus för observation. Bilen låg på vägen i fyra timmar och trafiken i stora delar av stan stoppades.
Foto: PETER KNOPP
föraren tog sig ut själv Den stora slamsugarbilen välte på Centralbron i går på eftermiddagen. Chauffören fördes till sjukhus för observation. Bilen låg på vägen i fyra timmar och trafiken i stora delar av stan stoppades.
NYHETER

Det gick bara en vecka.

I går välte ännu en lastbil på Centralbron.

Nu måste polisen göra någonting åt de höga farterna på bron.

Den här gången var det en stor slamsugarbil som gick omkull och stoppade all norrgående trafk. Köerna sträckte sig långt bortom Gullmarsplan och Globen.

Olyckan inträffade strax före klockan två på eftermiddagen i kurvan ovanför järnvägsspåren, nästan exakt på samma ställe som i förra veckan.

Ren tur att ingen dog

Det måste betecknas som rena undret att inte någon bil befann sig bredvid slamsugarbilen när den välte. I så fall hade den mosats sönder under det 30 ton tunga fordonet.

Inte förrän vid 18-tiden i går kunde två bärgare bogsera bort olycksbilen. Då hade trafiken stått stilla på Söderleden i fyra timmar.

Dessutom korkades stora delar av stan igen när bilisterna försökte hitta andra vägar förbi olyckan.

Varför lastbilen välte är oklart.

Fördes till sjukhus

Föraren hade själv tagit sig ut ur den demolerade förarhytten när räddningspersonalen kom fram. Han fördes ändå till sjukhus för observation.

När polisens utredare tittade på färdskrivaren efter förra veckans lastbils-olycka visade det sig att chauffören då hade kört 120 km/tim på den trånga Centralbron. När han tvingades bromsa för en personbil slirade släpet upp på mittbarriären, välte och tog med sig dragbilen i fallet.

Om det gick för fort också i går kan inte polisen svara på ännu.

Slamsugarbilens tankar var fulla med slam, men de höll och ingenting av det smetiga innehållet kom ut på vägen.

Att Centralbron är hastighetsbegränsad till 70 tycks ingen bry sig om. Den är tillsammans med Essingeleden en av Sveriges mest trafikintensiva leder.

Över 100 000 fordon passerar bron varje dygn. Trots att körfälten är mycket smala – bara 2,60 m breda – gasar många förare på som om det vore en racerbana, inte minst lastbilsförarna.

Hastigheter över 100 km/tim är mer regel än undantag.

I väntan på att Centralbron ska börja byggas om årsskiftet 2004/05 måste polisen göra allt för att sätta stopp för vansinnesfarterna.

Sätt upp kameror!

Effektivaste och snabbaste sättet att få ner hastigheten på Centralbron är att sätta upp ett antal automatiska hastighetskameror som fotograferar alla fortkörare. När kamerorna infördes på Huddingevägen sjönk hastigheten dramatiskt och olyckorna upphörde så gott som helt.

Bilar flyger över mittbarriären

Sven-Anders Eriksson