SL:s rena gratisnöje

Bussen släpper ut rent vatten

1 av 2
Den nya bussen kostar 11 miljoner att bygga. Premiärturen körs i december med utgångspunkt vid Stadshuset.Illustration: SL
NYHETER

Det bolmar ur avgasröret. Men det är bara rent vatten.

I december är det premiär för SL:s framtidsbussar - och stockholmarna får åka gratis.

De är något högre än vanliga SL-bussar, men annars ser bränslecellsbussarna ut som vilken buss som helst. Den nya miljövänliga tekniken döljer sig på taket.

En flera meter hög röksvans bolmar ut ur avgasröret. Men det är bara ljummen vattenånga som kommer ut som restprodukt när vätgasen förvandlats till el.

Reagerar med syre

Enkelt kan man säga att en bränslecell producerar el genom att vätgas reagerar med syre. Men tekniken är dyr. En vätgasbuss kostar tio gånger så mycket som en vanlig buss.

Dieselmotorn som finns i konventionella bussar är ersatt med en elmotor på 200 kW, cirka 270 hk. De nya bussarna är mycket tysta, det enda som hörs är ett vinande ljud från luftkompressorer och kylfläktar.

Haken med bränsleceller är att de är känsliga för kyla. Hittills har ingen bränslecellsbuss testats i starkare kyla än minus 10 grader.

SL:s bussar kommer att stå uppställda på elvärmerampar för att inte temperaturen ska sjunka för lågt i bränslecellerna under vinterhalvåret. Under färd värms bussarna upp med spillvärme från bränslecellerna kompletterat med värme från en elpatron som får el från bränslecellerna.

På en tankning med vätgas går bussarna 20-25 mil, beroende på körförhållandena.

Provtur i december

I december börjar SL:s tre bränslecellsbussar att rulla på en prov- och demonstrationssträcka som utgår från Stadhuset längs Hantverkargatan, Scheelegatan, Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Kungsträdgårdsgatan, Jakobsgatan och Tegelbacken.

Hållplatserna kommer att märkas ut med en bränslecellssymbol och det kostar ingenting att åka med bussarna.

Efter ett halvår sätts bränslecellsbussarna in i ordinarie trafik på linje 66.

Så funkar miljöbussen

Bränslecell - nästan som ett batteri

Sven-Anders Eriksson