Ny mutbok avslöjad

Leverantör lockar Systembolagets chefer med gåvor

1 av 3
"Hjälper" cheferna att välja spritsorter I katalogen som Systembolagets butikschefer fått av leverantören finns tre olika mutsystem: Top 4, 1 000 Fri och Fyra 1/4. När chefen väljer leverantörens varor får han eller hon poäng som sedan kan bytas mot exklusiva varor i katalogen.
NYHETER

Aftonbladet kan i dag avslöja en ny mutkatalog som använts av en av Systembolagets största leverantörer.

Katalogen visar en villrådig butikschef med alltför många flaskor att välja mellan.

Men leverantören gör valet enkelt - genom att locka med kontanter och bonuspresenter.

Katalogen bygger i princip på samma bonussystem som Aftonbladet berättade om i tisdags. Ju mer av leverantörens varor - öl, vin och sprit - som säljs i butikschefens butik, desto fler poäng får chefen.

Poäng som sedan kan omvandlas till exklusiva varor i katalogen.

Katalogen, som är i fyrfärgstryck i A5-format, innehåller allt från en "prisvärd" cd-spelare från Sony och multiverktyg från Black & Decker till en "lyxig" dunjacka från Canada Goose och digital videokamera från Sony.

Men leverantören bakom den här varukatalogen - en av Systembolagets största - har utvecklat mutkulturen ytterligare ett steg.

På första uppslaget finns tre slogan, som representerar tre olika alternativ för att beräkna det slutliga värdet av mutan:

Top 40.

1 000 Fri.

Fyra 1/4.

Väljer butikschefen "Top 40" kan han eller hon välja varor fritt från en varulista och inkassera poäng efter hur mycket som sedan säljs.

Väljer chefen "1 000 Fri" är valet också fritt. Men ersättningen blir 1 000 kronor i kontanter. Senare följer poäng per såld flaska.

- "Fyra 1/4" innebär att man tar in fyra kvartspallar sprit - då blir ersättningen 5 000 kronor. Men inga poäng, säger en butikschef.

Känns inte vid den

Katalogen trycktes senhösten 2001 och användes av leverantören under 2002 och en bit in på 2003.

Tidigt i våras, efter att Systembolaget anmält flera av sina butikschefer för mutbrott, drogs katalogen in av leverantören.

I dag vill företaget inte kännas vid att den existerat.

- Det finns inga varukataloger, säger en av männen som står bakom företaget.

Jag har den här.

- Det har du "

- Nu tror jag inte att du har den, men det är ju kul för dig i så fall "

Ni använder inte längre katalogen?

- Jag vet, allvarligt talat, aldrig om sådant här fungerat. Jag är inte så jävla säker på att det någonsin har fungerat.

Du menar att om alla leverantörer mutat är effekten obefintlig?

- Jag vill hävda det. Det är därför jag tycker det är fullständigt vansinnigt.

Aftonbladet i går

Petter Ovander