Helikoptern splittrad i två delar

Inga nödsignaler före olyckan

NYHETER

GÖTEBORG

Helikopterolyckan som tog minst fyra personers liv på tisdagskvällen i Göteborgs norra skärgård förbryllar Försvarsmakten.

Två i besättningen saknades fortfarande vid tretiden på natten.

Då blev vädret så dåligt att sökandet avblåstes tills ljuset återvänder igen på morgonen.

En värnpliktig ytbärgare skadades allvarligt.

Försvarsminister Leni Björklund följde räddningsarbetet på distans under kvällen. Under onsdagen ska hon försöka ta sig till Göteborg för att följa arbetet på plats.

-Det är en fruktansvärd olycka som inträffat. Jag tänker på de anhöriga, på arbetskamraterna och på alla som deltar i räddningsarbetet. De behöver alla vårt stöd när de ska möta det förskräckliga som hänt, sade Björklund till TT natten till onsdagen.

Även försvarsministern ställer sig frågan hur det kunde ske. Olyckan inträffade under en övning som deltagarna kunde på sina fem fingrar. Det vara bara en av otaliga övningar som görs. Och inga nödanrop kom från helikoptern.

-Nej, plötsligt så blev det bara en smäll och så var olyckan ett faktum, säger Björklund.

Olyckan hände öster om Rörö strax före en vinschövning tillsammans med sjöräddningssällskapets kryssare Märta Collin. Helikoptern var av typen HKP 10 Superpuma med sju man ombord. Besättningen var två värnpliktiga ytbärgare, två piloter, en navigatör, en färdmekaniker samt en teknikerelev som inte var värnpliktig.

Fiskare snart på plats

En distansminut från olycksplatsen låg fiskebåten Astrid och ljusfiskade.

-Vi hörde vad som hänt på nödkanalen och satte fart i den riktningen, säger skepparen Tomas Johansson till TT.

Han och hans besättning såg aldrig själva olyckan och såg inte heller den störtade helikoptern.

-Vi såg hur en överlevande drogs upp och vi såg hur det flöt bränsle på vattenytan och en hel del vrakrester.

Med hjälp av Astrids sonarer kunde vraket lokaliseras på cirka tolv meters djup. Det var splittrat i två delar, en kabin-del och en cockpit-del.

Efter två timmar fanns tolv räddningsfartyg på plats. Den överlevande ytbärgaren hittades först efter bara fem minuter.

En överlevde

Omkring en timme efter olyckan hade fem av de sju tagits upp ur vattnet. Fyra av dem överlevde inte.

Tillståndet för ytbärgaren, som vårdas på Sahlgrenska, bedömdes som allvarligt men stabilt.

Sökandet efter de två saknade avbröts vid tre tiden på natten då vädret försämrats med vindar upp mot 20 meter i sekunden. Då hade havsytan och holmar i området sökts igenom, även en helikopter med värmekamera användes. Dykare hade varit nere.

-Vi har inte hittat någonting, vi har inte funnit några personer i de delar av flygkroppen som sökts igenom. Helt omöjligt är det inte att de finns kvar i området, men jag bedömer det inte som särskilt sannolikt. Det är väldigt väl genomsökt, sade sjöräddningsledare Björn Wrandel till TT vid tretiden.

Olyckan förbryllar och förvånar helikopterflottiljen.

Mest förbryllande

- Det som förbryllar oss mest är att det inte kom något nödmeddelande från helikoptern, sade Agne Widholm, flygchef vid helikopterflottiljen i Linköping och chef för Säve, vid en presskonferens som hölls under natten till onsdagen.

Besättningen hade heller ingen kontakt med Märta Collin innan kraschen var ett faktum. Besättningen på Märta Cillon slog larm när den såg vrakdelar i vattnet.

TT: Tyder det som hittills kommit fram på att olyckan orsakats av materialfel eller tekniskt fel?

-Det är för tidigt att dra några slutsatser, men det är en spekulation i rätt härad, säger Mats Westin, chef för helikopterflottiljen i Linköping.

aftonbladet.se, Göran Sjögren/TT Bertil Åkesson/TT