Mats fall i HD kan ge pendlarna rätt

Kunde inte åka trots säsongskort

NYHETER

I januari år 2000 utbröt det stora pendeltågskaoset i Stockholm.

Mats Wallin och hans sambo Eva-Kajsa Berglund var bara två av hundratusentals drabbade.

Han bestämde sig då för att stämma SL för avtalsbrott.

Nu kan Högsta domstolen ge honom rätt.

Tvingades ta bilen Mats Wallin stämmer SL för avtalsbrott efter kaoset i januari 2000. Nu ska HD ta upp fallet.
Tvingades ta bilen Mats Wallin stämmer SL för avtalsbrott efter kaoset i januari 2000. Nu ska HD ta upp fallet.

Under drygt tre år har Mats Wallin, skadekonsulent vid ett stort försäkringsbolag, malt sig genom hela den juridiska kvarnen. Överklagande på överklagande.

Fallet tas upp i HD

Avslag med 3-2 i allmänna reklamationsnämnden, ogillande i tingsrätten medan hovrätten valde att inte ens ta upp hans fall till behandling.

I förra veckan damp så svaret på hans sista överklagande ned i brevlådan. Avsändare: Högsta domstolen, HD.

– Jag är rätt nöjd så här långt. HD ska avgöra om hovrätten gjorde rätt eller fel när de inte tog upp mitt ärende till behandling, säger Ulf Wallin.

Det är inte i första hand för pengarnas skull, sammanlagt 6 171 kronor, som Ulf Wallin lämnat in sitt skadeståndsanspråk gentemot SL. Snarare handlar det om principer.

– Det är ju en så liten summa, nästan ingenting. Men i mitt arbete sysslar jag mycket med frågor om moral och avtal. Jag betalar säsongskort och kunde inte åka. Därför ville jag pröva om SL begått ett avtalsbrott.

”Besvärligt för SL ”

Nu hoppas han att HD ska ge hovrätten bakläxa.

– Skulle jag vinna blir det väldigt besvärligt för SL.

Men Charlotta Volgsten Forberg, kommunikationschef på SL, låter inte särskilt orolig.

– Jag känner till fallet ytligt. Det är en intressant fråga. Vi utlovar ju en service. I dag har vi en resegaranti. Den fanns inte då. Därför hade det varit enklare om det hänt i dag.

Leif-Åke Josefsson