Så hände olyckan

NYHETER

17.00 Superpuman lyfter från Säve för att öva med Sjöräddningssällskapets fartyg Märta Collin. Flygtiden från Säve med 200 kilometers hastighet är 6–7 minuter. 18.00 Superpuman är tillbaka vid Säve. Helikoptern tankas och görs klar för ett nytt övningsuppdrag. Värnpliktige ytbärgaren Jacob de Vriees, 19, och värnpliktige Oscar Andersson, som var teknisk lärling, ersätter två andra värnpliktiga som lämnar helikoptern.

18.31 Superpuman lyfter och styr mot övningsområdet. Besättningen ska göra en vinschövning med en bår som ska lyftas upp från Märta Collins däck. Det regnar och är becksvart på havet. Men förhållandena är på intet sätt extrema för den mycket rutinerade besättningen. Ingenting tyder på att något är onormalt under flygningen.

18.41 Helikoptern kraschar plötsligt. Besättningen på Märta Collin ser ett kraftigt ljussken. Men inga nödsignaler, inga nödanrop uppfattas. Helikoptern slår i vattnet med stor kraft och klyvs på mitten. Ytbärgaren Jacob de Vriees sitter längst bak. Han kastas ut genom ett hål i skrovet, skadas svårt men överlever.

18.42 Märta Collin larmar: ”Helikoptern har havererat!”.

Ett massivt räddningspådrag sätts omedelbart igång. Christer Karlsson och Mikael Johansson på Märta Collin lyckas rädda den 19-årige ytbärgaren. De drar också upp två andra ur besättningen som dock var så svårt skadade att de senare avled.

Ett dussintal båtar, två helikoptrar och ett flygplan genomsöker ett 25 kvadratkilometer stort område. De två helikopterdelarna ligger 500–600 meter från varandra. Dykarna har svårt att hitta under vattnet, sikten är bara ett par meter.

Onsdag kl 15.12 Dykarna hittar de två sista besättningsmedlemmarna, kapten Thomas Lagerström, 41, och löjtnant Anders Lindqvist, 51. De satt fastspända i sina stolar.

Aftonbladet