"Vi behövde inte betala"

Bryggerier bjöd på golfresor och idrotts-VM

1 av 6
VM I FRIIDROTT Carlsberg bjöd cheferna på friidrotts-VM. Allt var betalt.
NYHETER

Chefer på Systembolaget avslöjar i dag hur de mutats av flera av Sveriges största bryggerier.

- Carlsberg bjöd in till golfturnering på Drottningholm. Det var tjusig middag och hotell. Vinnaren fick en golfweekend, säger en chef.

Chefen, som bor i Stockholm och finns i polisutredningen, väljer nu att berätta om mutskandalen - om hur Carlsberg smörjt butikschefer och anställda vid huvudkontoret.

- Golfturneringen har blivit tradition, säger han.

I fjol spelades Carlsberg Classic på Drottningholm, i Barsebäck och Örebro.

- Vi var 40,-50 butikschefer i varje omgång som kämpade om finalplats.

18 gick vidare.

Aftonbladet har dokument från inbjudningar, presentkort och rader av evenemang där Carlsbergs stått för allt. Ett presentkort från Falcon, som ägs av Carlsberg, ger rätt att utnyttja en summa pengar på valfritt First Hotel.

- Vi bjöds in till MTV-galan i Globen. Vi var många där, varje biljett var värd 5 000 kronor.

Flera golfresor

Chefen berättar om:

S Bowlingturnering i Örebro 6 november 2002 - final i Köpenhamn.

S Hockey-VM i Finland, med 50-60 chefer - allt betalt.

S Friidrotts-VM - allt betalt.

S World Cup i Åre.

S Golfresa i Portugal.

En annan chef berättar om Spendrups som 2001 arrangerade flera resor för Systembolagets butikschefer.

- Åtta följde med på en golfweekend till Barcelona i Spanien.

- 22 följde med på en resa till Holland och ölproducenten Heineken, som finns i Spendrups sortiment.

Spendrups arbetar också med viner. När Riojan El Coto lanserades på 1990-talet blev det först en succé. Men framgångarna kom av sig och försäljningen sjönk, från runt 70 000 liter per månad till 30 000.

För att öka försäljningen bjöd Spendrups år 2000 butikschefer till Rioja.

- Resan följdes upp med en kampanj där butikschefer fick kontant ersättning om El Coto nådde förväntningarna.

Resultatet syns i försäljningsstatistiken för El Coto. Runt nyår 2001 börjar försäljningen åter öka.

Poängsystem

Bryggeriet Åbro anlitar - som Aftonbladet berättat tidigare i veckan - konsultfirman Brodin & Nanne för att påverka Systembolagets chefer.

Solvalla är ett besöksmål. Men Åbro använder sig också, via konsulten, av det sofistikerade poängsystem som ger butikschefer rätt att välja exklusiva produkter ur en katalog.

2002 ska Åbro ha bjudit ett stort antal butikschefer till Torneå i Finland och ölmärket Lapin Kulta, finns i sortimentet.

- I oktober 1999 fick tolv butikschefer följa med till Barcelona där AIK mötte Barcelona i Champions League. Flyget gick från Bromma, säger en butikschef.

Carlsberg: Vi har påbörjat en intern översyn

Lennart Håård