Nu försvinner sista hindret

Färdig-jobbat på Essingeleden

finputsar Nu är det stora vägarbetet vid Västberga klart och Essingeleden har fått nya av- och påfarter. Här "städar" (från vänster) Kalle Landgren, Mikael Jönsson och Mattias Rantanen upp det sista.
Foto: GUNNAR SEIJBOLD
finputsar Nu är det stora vägarbetet vid Västberga klart och Essingeleden har fått nya av- och påfarter. Här "städar" (från vänster) Kalle Landgren, Mikael Jönsson och Mattias Rantanen upp det sista.
NYHETER

I morgon invigs den nya trafikplatsen vid Västberga. Därmed är det stora vägarbetet avslutat, och det sista hindret för bilisterna på Essingeleden borta.

Två stora av- och påfartsramper ska få trafiken att flyta utan störningar.

Det har varit många och långa köer under arbetet med Nynäsvägen, men nu är det snart klart.
Foto: MARTIN LINDEBORG
Det har varit många och långa köer under arbetet med Nynäsvägen, men nu är det snart klart.

I över tjugo år har bilisterna på Essingeleden drabbats av ständiga vägarbeten, värst har det varit under sommarmånaderna.

För ett år sedan avslutades jobben på själva Essingeleden. I morgon är det dags att släppa fram trafiken på nya Västberga trafikplats.

Även om inte trafikplatsen hör till Essingeleden påverkas trafiken uppe på leden av hur det ser ut vid Västberga.

Arbetsplats i två år

I nästan två år har området varit en enda stor arbetsplats med massor av maskiner, och avsmalnande körfält. I rusningstrafik har köerna varit kilometerlånga, i både söder- och norrgående riktning.

Från och med i morgon är det slut med det.

De nya rampbroarna på varsin sida om Västbergarondellen underlättar av- och påfartstrafiken på E4/E20, Södertäljevägen. Dessutom kommer genomfartstrafiken - närmare 95 000 fordon per dygn - flyta betydligt smidigare jämfört med tidigare.

Olycksdrabbat

Västberga trafikplats har drabbats av många och svåra olyckor genom åren när bilisterna tvingats till flera körfältsbyten för att komma rätt. Genom de nya ramperna separeras trafiken på ett naturligare sätt, och ingen ska behöva "bromsa sig in".

På den nya östra rampen leds trafiken mot Liljeholmen/Södermalm och Årsta ovanför påfartstrafiken. På den västra rampen kommer motsvarande påfartstrafik, också den utan att kollidera med trafiken som svänger av.

Västberga trafikplats har kostat cirka 145 miljoner kronor att bygga om.

Flera vägarbeten på gång:

Sven-Anders Eriksson