Tågbiljett via nätet blev fel - SJ vägrar ändra datum

NYHETER

Göran Larsson klickade på OK och trodde att han beställt en ungdomsbiljett på tåget nästa fredag.

Det hade han inte. SJ:s dator svarade att han köpt en sista-minuten-biljett till i dag.

- Nej, det går inte att ändra. Köp är köp, säger Karl-Gustav Olsson på SJ:s presstjänst.

"KÖP ÄR KÖP, SA SJ" Editha Swidwa skulle åka tåg till Stockholm nästa fredag. I dag, säger SJ:s dator. Göran Larsson var den som beställde biljetten.
Foto: JANNE LUTHMAN
"KÖP ÄR KÖP, SA SJ" Editha Swidwa skulle åka tåg till Stockholm nästa fredag. I dag, säger SJ:s dator. Göran Larsson var den som beställde biljetten.

Göran Larsson bor i Östersund. Editha Swidwa, 20 år, bor i Polen och har hälsat på familjen Larsson varje sommar sedan hon var tio år.

I år blev vistelsen några månader längre eftersom Editha stannade för att lära sig ännu bättre svenska inför Polens EU-inträde 1 maj nästa år.

- Jag skulle hjälpa henne att beställa en tågbiljett till Stockholm. Hon ska åka hem nästa fredag med färjan från Nynäshamn. Vi beställde biljetten på SJ:s hemsida, säger Göran Larsson.

"Var noggrann"

Han fyllde i uppgifterna för vilket tåg hon skulle åka med, att hon skulle ha en ungdomsbiljett, fyllde i sitt Visakort-nummer och skickade beställningen. Biljetten kostade 252 kronor.

Innan beställningen är definitivt gjord på SJ:s hemsida kommer det upp en ny sida, där alla uppgifter står och man har då en möjlighet att ändra på något som eventuellt blivit fel. Därefter klickar man på OK och då är beställningen gjord. Då får man också bokningsnumret.

- Jag hade varit noggrann när jag skrev beställningen, det vet jag. Sedan, när "bekräftelsesidan" dök upp klickade jag på OK utan att kontrollera så noga, säger Göran Larsson.

SJ: Datorn gör inte fel

Det slarvet förlåter inte SJ.

- Nej, det är ju där man ska kontroller att allt verkligen blivit rätt, säger Karl-Gustav Olsson, SJ.

När Göran Larsson upptäckte att det blivit fel ringde han SJ:s kundtjänst för att försöka få en ändring till stånd.

- Det gick inte. Det var inte att tänka på, säger Göran Larsson.

Karl-Gustav Olsson:

- Vi litar på vår dator. Den gör inte fel. Jag har aldrig hört talas om att den gjort fel. Det är kunderna som inte kontrollerar uppgifterna innan de bekräftar beställningen.

- Vad man kan göra är att skriftligen skicka oss en reklamation så får vi titta på den.

Per-Iwar Sohlström