Finlandsfärja svårt skadad i skrovet av is

Silja Europa hade kunnat förlisa

NYHETER

HELSINGFORS

Silja Lines flaggskepp Silja Europa hade kunnat förlisa.

En ny rapport visar att den hårda isvintern i fjol gett skador som kan leda till att skrovet spricker.

KUNDE SPRUCKIT Enligt en ny undersökning var skadorna på Silja Europa efter den hårda isvintern så allvarliga att skrovet kunde ha sprungit läck.
Foto: HANES MALCOLM/PRESSENS BILD
KUNDE SPRUCKIT Enligt en ny undersökning var skadorna på Silja Europa efter den hårda isvintern så allvarliga att skrovet kunde ha sprungit läck.

Den färska undersökningen om isskador på fartyg publicerades i går. I expertgruppen ingår medlemmar från Finland, Sverige, Tyskland, Ryssland och Estland.

Rapporten visar att fartygen vintertid tar betydligt mer stryk av isen än man hittills trott. Under vattenlinjen repareras varje vår intryckta plåtar, skrovsidor uttunnade av rost och sönderslitna kölar.

Avslöjades i våras

De mest dramatiska skadorna avslöjades i våras på Silja Lines Silja Europa, som trafikerar sträckan Stockholm-Åbo.

Expertgruppen skriver att slingerkölarna som ska ge fartyg-et stabilitet och motverka rullning hade slitits bort.

- Det farliga var att även bjälkarna som slingerkölarna var fästade vid hade hyvlats bort. Detta kunde ha förorsakat fara för sprickor i fartygets sidoplåtar. Till all lycka skedde detta inte, skriver experterna.

I klartext betyder det att skrovet kunde ha sprungit läck med katastrofala följder.

På Silja Line tycker man inte det är något konstigt med att slingerkölarna slits bort.

"Ger efter först"

- De är konstruerade så att de ger efter först. Någon fara för fartygets säkerhet förekom aldrig, säger direktör Christian Grönvall.

I expertgruppens larmrapport ingår också många andra exempel på situationer som betecknas som "nära ögat". Isen skar till exempel i vintras upp en 25 centimeter lång reva i bottnen på passagerarfärjan mellan Umeå och Vasa.

Bottenplåtens tjocklek minskade från tolv till sex centimeter.

Saknar apparatur

Expertgruppen varnar också för att isbrytarna saknar apparatur för eldsläckning. Börjar ett fartyg brinna i isen finns ingen brandkår som kan komma till undsättning.

Staffan Bruun