Skolbuss i Uppsala tappade bakhjulen

Polisen: Vanligt med allvarliga fel på skolbussar

NYHETER

Bussen hade fullt av skolbarn ombord när bakre hjulparet lossnade.

Ingen skadades vid olyckan, som hände i Uppsala på tisdagsmorgonen.

Enligt polisen har många skolbussar allvarliga brister i säkerheten.

De drygt 20 barnen kom från Livets Ords skola i Uppsala och var på väg till Bålsta för att spela innebandy.

Efter bara någon kilometer började bussen kränga våldsamt.

Anledningen var att bakre hjulparet lossnat.

- Bussen tappade bakre hjulparet i farten, berättar polisen i Uppsala.

Farten var förhållandevis låg och chauffören lyckades behålla kontrollen över ekipaget.

Bussen reparerades på plats och fortsatte sedan utan problem. Varför den tappade hjulen är oklart.

Vanligt med allvarliga fel

Enligt polisens kontroller har många skolbussar allvarliga brister.

-En skolbuss vi undersökte hade så allvarliga fel på bromssystemet att den direkt fick körförbud, säger Kent Fernström vid Rikspolisstyrelsen till TT.

Sedan i våras, då den nya fordonslagen infördes, kan polisens utredare åka ut till ett bussgarage och inspektera samtliga bussar i garaget.

Det innebär att polisen numera både kan kontrollera bussar vid vägkanten och i bussföretagens egna lokaler.

Hälften av bussarna underkända

Inte minst det sistnämnda väntas innebära väsentligt ökad effektivitet.

-Under försommaren gjorde vi en insats och kontrollerade 582 bussar. 202 fick föreläggande vilket innebär att de senare fick genomgå kontrollbesiktning. Flera av dem hade allvarliga brister. Två fick körförbud, säger Fernström.

-Det är bedrövligt. Den ena bussen var en skolbuss i Uddevalla som precis hade skjutsat ungar till skolan. Kontrollen visade att bussen hade så allvarliga fel på bromssystemet att det blev körförbud direkt. Problemet med den andra bussen som fick körförbud handlade om ett stort oljeläckage som kunde orsaka brand.

Bilbesiktningen undersökte förra året 14000 bussar, varav 85 procent användes i yrkesmässig trafik.

Nästan hälften, 45 procent, av de besiktade bussarna underkändes med krav på efterkontroll.

Var fjärde buss hade ett bromssystem som fick underkänt.

16 procent av de tyngsta bussarna (tyngre än 16 ton) fick underkänt i brandskyddskontrollen, inte sällan på grund av olje- och bränsleläckage samt skadade elledningar.

Bussar tyngre än 16 ton som används i yrkesmässig trafik har de bästa besiktningsresultaten trots att de har de längsta körsträckorna.

aftonbladet.se/TT