Här är Coca-Colas hemliga julvapen

Röda tomteflaskor ska ta marknadsandelar av julmusten

1 av 2 | Foto: Coca-Cola
Ska vinna kampen Coca-Colas specialdesignade flaskor ska vinna marknadsandelar.
NYHETER

Nu är det dags för årets stora titelmatch i läskbranschen: årets juldryck.

Titelförsvararen är den traditionstyngda helsvenska julmusten.

Utmanaren är amerikanska Coca-Cola, nu i julröda flaskor med tomtemotiv.

Kampen gäller marknadsandelar och de miljontals liter läsk som dricks i Sverige under julen. Det handlar om en icke oansenlig mängd: den här julen beräknas vi hälla i oss 40-45 miljoner liter julmust.

Om det finns någon som har all anledning att vara nöjd över den prognosen så är det mustkungen Göran Roberts, 59, i Örebro.

Han är nämligen den enda kvarvarande tillverkaren av den superhemliga mustessens som all julmust tillverkas av. All must överhuvudtaget, för den delen.

Och trots en hårdnande konkurrens från bland annat Coca-Cola kan han konstatera att musten står stadigt på de svenska julborden.

– För vår del har det varit en ökad försäljning konstant sedan 50-talet. Totalmarknaden har ju ökat och vi följer med den. Så musten håller sina ställningar ganska bra, säger han.

Superhemligt recept

Det hemliga receptet har funnits med i företaget sedan Roberts AB grundades av Görans farfar och farfars far 1910.

Musten görs huvudsakligen på malt och humle och skapades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet.

Från början fanns mängder av tillverkare av mustextrakt, alla med sina egna hemliga recept och speciella smaker. Men undan för undan försvann konkurrensen.

– I början av 70-talet började vi bli ensamma kvar. I dag har vi i stort sett hundra procent av marknaden, säger Göran Roberts.

Och som enda kvarvarande tillverkare framställer och säljer de 14 anställda vid familjeföretaget Roberts tonvis av den superhemliga mustessensen varje år.

Receptet är naturligtvis en väl bevarad hemlighet. Göran Roberts är den enda nu levande människan som känner till det hemliga receptet.

– Vi kan tyvärr inte ta patent på sånt här, och patenträttigheter har också en begränsad giltighetstid. Så det enda sättet att få behålla det här är att vi håller behåller hemligheterna, säger han.

Tomtar med skandinaviska rötter

Läskedrycksgiganten Coca-Cola har länge satsat hårt på marknadsföring under just under julen.

– De har ju försökt med väldigt aggressiva försäljningsmetoder, men det verkar som om svenskarna visserligen tycker om Coca-Cola men inte som juldricka. Och jag tycker det är glädjande att vi får behålla nåt svenskt, säger Göran Roberts.

Från Coca-Colas sida vill man dock tona ner bilden av att det skulle handla om en stenhård konkurrens:

– Vi ser det inte som en kamp om köparna. Vi ser det snarare som att vi är ett komplement. Om vi ser en kamp så är det snarare mot alkoholhaltiga drycker. Julmusten kom till för hundra år sen för att bekämpa det myckna drickandet. Om vi tillsammans kan få några att ta våra produkter istället för öl så är det alldeles utmärkt, säger svenska Coca-Colas informationschef Richard Sjöberg.

I sin särskilda julreklam har Coca-Cola i många år använt sig av tomtar. 1931-1964 målades Colatomten av Haddon Sundblom, en amerikansk illustratör med skandinaviska rötter.

Och i år har Haddons illustrationer dammats av och hamnat på Coca-Colas särskilda julflaskor.

– De är samlarobjekt, säger Richard Sjöberg.

Fredrik Rundkvist