Programvarufel slog ut 120 000 mobilabonnemang

Uppgradering av växeltjänst misslyckades

NYHETER

STOCKHOLM

120 000 abonnemang i hela Sverige, kopplade till Telia Soneras mobila växeltjänst Dirigent slogs ut vid midnatt, natten till torsdagen.

Vid 12.35 var felet åtgärdat, och växeltjänsten fungerade normalt igen.

Det var när Dirigenttjänsten skulle uppgraderas till en ny version som växeln slutade att fungera.

– Det var ett programvarufel som aktiverades när den nya versionen skulle tas i bruk, säger Malin Persson på Telia Soneras presstjänst.

Telia Sonera fick då backa, och manuellt gå tillbaka till den tidigare versionen av systemet. Det är den som nu är i bruk.

Så småningom ska det gamla systemet ersättas av det nya, men då utan kundstörningar, hoppas Malin Persson.

120 000 abonnenter drabbade

Cirka 300 företag använder sig av växeltjänsten, och 120 000 abonnenter berördes av avbrottet.

Flera av kunderna är stora företag, som i vissa fall valt att ersätta stationära telefoner med mobil lösning. Deras telefoner är kopplade via Dirigentväxeln, och fungerade därför inte alls.

Dirigentväxeln började användas 1995, och det har hittills inte varit några större problem med den.

Karin Klarström