Avslöjandena lyfte Aftonbladet

Upplagan ökar för femte månaden i rad

1 av 5
Anders Gerdin.
NYHETER

Aftonbladet ökar upplagan för femte månaden i rad.

Trots att ökningen är blygsam är chefredaktör Anders Gerdin nöjd.

- På tre år har Aftonbladet ökat med 55 000 exemplar, säger han.

November månad bjuder inte på några stora förändringar.

Aftonbladets upplaga ligger på 432 200 exemplar. En ökning med 200 ex jämfört med samma månad förra året. En rejäl ökning på helgdagar raderas delvis ut av en minskning på söndagar.

Gapet kvar

- Jag är särskilt nöjd med att vi ökar för femte månaden i rad trots att vi möter så höga siffror från året innan.

Gapet till Expressen, GT och Kvällsposten ligger kvar på samma nivå.

- Det har legat ganska konstant runt 100 000, säger Gerdin. Till och med något över.

Stora händelser

Stora nyhetshändelser under året som kriget i Irak och mordet på Anna Lindh har bidragit till att upplagan hållit en hög nivå.

- Alla viktiga händelser samlar vi upp i en fullmatad årsbilaga som kommer mellan jul och nyår.

Starkt i Stockholm

I det hårt konkurrensutsatta Stockholm ser Aftonbladets marknadsandel ut att öka.

- Glädjande, säger Andreas Franson, analyschef på Aftonbladet.

Enligt Tidningsstatistik AB (TS) hade Aftonbladet 60 procent av kvällstidningsmarknaden i Stockholm under 2002. Enligt AC Nielsen, som mäter tidningsförsäljningen direkt i butik, har Aftonbladets marknadsandel ökat till 61 procent under 2003.

Nästa TS-reviderade upplaga för Stockholm kommer först i februari nästa år.

Fotnot: AC Nielsen mäter försäljning i dagligvaruhandel (butiker större än 100 kvm).

Med Stockholm avses A-regionen Stockholm.

Uppåt i november

Wolfgang Hansson