Så vinner du rea-kriget

Du kan spara pengar när affärerna säljer dåligt

NYHETER

Vi köpte inte så mycket julklappar som handlarna hoppats.

Det milda vädret drog ner försäljningen för kläd- och sportföretagen.

– Flera började rea redan före jul. Man kan kalla det ett slags reakrig, säger Fredrik Bergström, vd på Handelns utredningsinstitut, HUI.

Efter julhandeln befinner sig många handlare i en pressad situation.

– Det blir katastrof för dem som inte får sälja ut. Många har köpt in stora lager, säger Fredrik Bergström.

Klädkedjan Hennes & Mauritz är ett av de företag som tjuvstartade utförsäljningen.

Fel klapp – i år igen

– Visst påverkade det milda vädret vårt beslut. Men vi är inte i samma behov av två reor per år som tidigare, säger Anna Bergare, pressansvarig på Hennes & Mauritz.

– Vi byter ut kollektionen regelbundet och kan därför ha rea flera gånger under året.

Handelns gissning på årets julklapp visade sig vara fel.

– Ja, vi trodde ju att mössan skulle bli årets julklapp, men det var snarare digitalkameror och sådant som sålde bra, säger Fredrik Bergström.

Mobiler sålde bra

Hemelektronik utgör en växande andel av de svenska hushållens konsumtion – en trend som tydligt avspeglade sig i julhandeln.

– Kameramobiler och digitalkameror har gått väldigt bra. Folk verkar byta mobiltelefoner ofta. Samtidigt har dvd-spelare och dvd-filmer sålt bra, säger Roland Olsson, marknadschef på hemelektronikkedjan Onoff.

Notan: 11 miljarder

Enligt prognoserna väntades den svenska decemberhandeln öka med 4 procent. Men trycket blev inte fullt så kraftigt.

Fredrik Bergström säger att ökningen snarare blir 3 procent jämfört med fjolårets handel.

Totalt sätter vi sprätt på cirka 11 miljarder kronor i julhandeln.

Det här är rättigheterna du har på rean

Jon Hedenström