Svårt att betala över internet

Störningar på Handelsbankens och Postgirots nättjänster

NYHETER

Bankernas internettjänster knäade på måndagen. Både på Handelsbanken och Postgirot var det svårt att komma in för att betala räkningar.

–Det är störningar på girotjänsten. Den funkar dåligt och ungefär varannan kund kommer in. Varannan kan få vänta väldigt länge, säger Ann-Leena Mikiver, informationschef på Nordea som äger Postgirot.

Mikiver har ännu inga uppgifter om vad felet beror på och vill inte spekulera om möjliga skäl bakom att systemet knäar.

Även Handelsbankens kunder hade svårt att komma in i internetbanken. Anledningen är i det fallet oväntat stor ingående trafik, även i förhållande till hur det brukar vara vid årsskiften.

–Det har gjort att det har stockat upp sig. En del kunder kommer in medan en del måste göra många försök, säger Lars Lindmark, informationschef på Handelsbanken.

–Än kan jag inte svara på när vi har tjänsten i full drift men vi håller på och undersöker problemet.

TT