Två dog i bilbrand

NYHETER

MALMÖ

Bilen brann kraftigt bara tjugo sekunder efter kollisionen och elden spred sig explosionsartat. Två personer innebrändes vid trafikolyckan i skånska Tyringe på måndagen och en teknisk undersökning av det utbrända fordonet startades direkt på tisdagen.

Enligt ett vittne på olycksplatsen startade bilbranden inne i kupén, berättar polisen.

- Vi har tagit bilen i beslag och kommer att försöka utröna vad som hänt genom en teknisk undersökning, säger Anders Svensson, vakthavande polisbefäl i Kristianstad.

Han säger att han har sett bilbränder tidigare efter drygt 25 års arbete som polis, men att den här branden verkar ha haft ett mycket hastigt förlopp.

- Men om det är något konstigt med just den här bilen är det alldeles för tidigt att uttala sig om, säger Svensson.

Ovanligt

Vägverkets haveriutredare tog sig en titt på den utbrända bilen redan under tisdagen men räknade inte med att kunna presentera någon brandorsak förrän tidigast på onsdagen.

- Det är mycket ovanligt att bilar börjar brinna, säger Kenneth Nilsson, chef för den avdelning på verket som ansvarar för haveriutredningarna, de så kallade djupstudierna.

- Man skulle kunna tro att bensinen i tanken är lättantändlig, men vi har inte den erfarenheten att bilar lätt tar fyr av bensinen, säger han.

Vägverket gör haveriutredningar av alla dödsolyckor samt av de trafikolyckor som enligt Kenneth Nilsson kan betecknas som "märkliga".

Sidokrockar

Den utbrända olycksbilen var en BMW 316i av 1994 års modell. Enligt presschefen Nils Simonsson avvaktar BMW i Sverige resultatet av utredningarna från polis, vägverk och försäkringsbolag.

- Om vi sedan bedömer att det finns anledning kan vi kontakta tekniska experter från BMW i Tyskland, säger han.

Vad gäller bensintankens placering under baksätet så är den densamma på nya BMW-bilar som på 1994 års modell. Tanken anses mycket väl skyddad för krockar framifrån och bakifrån, men vid sidokrockar blir deformationszonen mycket mindre.

Det som enligt Nils Simonsson främst tillkommit sedan 1994 för att höja säkerheten är en allmänt stabilare kaross och en säkerhetsklämma till batteriet som minskar risken för gnistbildning vid en krock.

Britt Ledberg/TT , Peter Palmkvist/TT