Byggnads gör en Anna Nicole

– för ett rättvisare arbetsliv

Byggnads nya annonskampanj mot social dumpning är inspirerad av Hennes & Mauritz Anna Nicole Smith-affischer.
Foto: MAGNUS WENNMAN
Byggnads nya annonskampanj mot social dumpning är inspirerad av Hennes & Mauritz Anna Nicole Smith-affischer.
NYHETER

En äldre byggnadsarbetare i Anna Nicole Smith-pose.

Det är Byggnads nya modell när fackförbundet startar sin kampanj för en rättvisare arbetsmarknad.

Originalet.
Originalet.

Texten på affischen lyder: Utnyttjad gästarbetare 39:90/timmen.

Man skulle lätt kunna tro att affischen är en protest mot H&M:s reklam med Anne Nicole Smith, men så är inte fallet. Byggnads nya kampanj handlar i stället om social dumpning och är föranledd av EU-utvidgningen i maj.

- Vår bransch är en av de mest drabbade av svartjobb och utnyttjande av utländsk arbetskraft, säger Monica Swärd, pressekreterare.

- Vi vill inte att folk ska komma hit och jobba för 13 kronor i timmen. Det främsta syftet med annonsen är att förhindra exploatering.

Byggnads kräver att stora företag, som exempelvis Skanska, ska betala in skatt för sina underleverantörer. De vill också göra det svårare att få F-skattsedel.

Varför Anna Nicole Smith?

- Det är inte så lätt att få uppmärksamhet alla gånger. Så var det någon som kläckte den här idén. Helst hade vi önskat att få tag på en modell som lever under de här omständigheterna, men det gick inte, säger Monica Swärd.

Sara Milstead