Kristi brud jämför sig med jungfru Maria

1 av 2 | Foto: PRIVAT
"belönas i himlen" Den invigde fick veta att den som hjälper Kristi brud erhåller belöning i himlen. Medlemmar i församlingen gav henne med glädje gåvor eller hjälpte henne med praktiska ting - städning, tvätt, ta hand om barnen. Bilden är från Kristi bruds bröllop.
NYHETER

Om en kvinna skaffar sig anhängare som är övertygade om att hon är helig har hon naturligtvis något speciellt.

Många pratar om Kristi bruds goda sidor: hennes arbete med ungdomar i Örebro och Uppsala, hur hon såg var och en av dem, hur hon tog del av deras problem och bekymmer, hur hennes hem alltid stod öppet.

Alla ville vara med henne.

Hon var en människa man öppnade sig för. Hon fick den hon talade med att känna sig utvald, betydelsefull.

Hon var så sällsam att människor hon mötte tyckte att hon var för stor för Knutby, ja, för Sverige. En person som talat med Kristi brud säger: I USA skulle hon ha varit en berömd predikant i tv.

De unga människor som flyttade till Knutby och pingstförsamlingens bibelskolor där gjorde det i glädje. I Knutby fann de den hänförelse som de hade sökt men inte funnit i andra församlingar.

Skaran i Knutby växte, och samtidigt växte heligheten hos kvinnan som snart skulle kalla sig Kristi brud. Att just hon, en vanlig kvinna i ett vanligt litet svenskt samhälle, skulle vara det största som skett sedan Abraham var i sig inte så konstigt. Hon sa:

Maria som födde Jesus var också en vanlig kvinna.

Hon sa:

Det var inget särskilt med Betlehem. Ändå föddes Jesus där.

Till de invigda sa hon att det inte fick spridas att hon var Kristi brud. Inte än. Världen var ännu inte mogen för budskapet, men snart skulle hon resa omkring i ett privat flygplan och tas emot som en president eller kung.

Hon berättade att Jesus strax kommer tillbaka.

Den stora frågan för den som fått veta detta är då:

På vilken sida står du?

På Guds?

Eller Satans?

Man kan inte vela mellan det goda och det onda. Att vända ryggen åt församlingen som känner den yttersta sanningen vore detsamma som att säga ja till Djävulen.

Jordelivet är en kamp mellan ont och gott. Demoner finns överallt, på vissa platser mer än andra. Som Kristi brud var hon utsatt: demonerna skulle försöka komma åt henne.

Församlingens nye ledare - pastorn som nu sitter häktad, misstänkt för medhjälp till mord - var hennes förbedjare. När han fick diabetes sa man att det berodde på att han stod som ett värn mellan Kristi brud och Satans krafter. Sjukdomen var en prövning.

Det var naturligt att Kristi brud isolerade sig för att be och lyssna på Herren.

Isoleringen började gradvis. Hennes hem hade alltid stått öppet. Där var alltid mycket folk. Men med tiden hände det att hon plötsligt kunde be gästerna gå.

Hon måste vara ensam för att be.

Bara pastorn var kvar.

Kristi brud och pastorn var alltid ihop. Ibland bad de om nätterna i kontorsrummet i hennes villa.

Den som stod utanför församlingen kunde ha varit frestad att dra andra slutsatser av detta. Men församlingens liv var så intensivt och medlemmarna levde så tätt tillsammans. Församlingens ledning - Kristi brud och pastorerna - visste allt om medlemmarna: den har det si i äktenskapet, den har det så, den och den talar inte i tungor, den och den verkar inte så besjälad.

Kristi bruds och pastorns gemensamma bön betydde inget annat än just - bön.

Att vara nära Kristi brud var en ynnest. Medlemmar i församlingen gav henne med glädje gåvor - kläder, möbler - eller hjälpte henne med praktiska ting - städning, tvätt, ta hand om barnen. (Det var idylliskt som Bullerbyn, alla församlingens barn lekte med varandra.)

Den invigde fick veta att den som hjälper Kristi brud erhåller belöning i himlen.

Hon gjorde sig fin.

Hon ville se bra ut inför Jesus.

Väntan på Frälsaren har varit lång, 2 000 år, men nu dröjer det inte länge.

Kristi brud har sagt att Jesus stiger ner till jorden före 2010.

Peter Kadhammar