Flygkonflikten avblåst

Transport köpte lönefrysning

NYHETER

Flygstrejken är avblåst. Fack och arbetsgivare enades på onsdagen om att frysa lönerna för 2003. I utbyte får de anställda behålla ett antal lediga klämdagar och olika lönetillägg.

Det var i grevens tid som Transport och Flygarbetsgivarna med hjälp av medlarna lyckades komma överens om 2003 års avtal. Hade ingen uppgörelse nåtts under onsdagen hade SAS återigen tvingats att ställa in närmare 100 avgångar på fredag morgon, vilket hade drabbat uppemot 8000 resenärer.

Strejken hade redan hunnit bli kostsam för SAS med inställd morgontrafik i fredag och måndags.

-Det är svårt att precisera kostnaderna just nu men vi tror att kostnaden är på 25-30 miljoner kronor, säger SAS presschef Ulf Thorné till TT.

Uppgörelsen innebär att SAS kan flyga tidtabellsenligt på fredag.

-Vi hoppas nu att våra passagerare får reda på att konflikten är över och att vår trafik går i gång igen i full utsträckning, säger Thorné.

Frysta löner

Även om konflikten var dyrbar för SAS så var det viktigt för bolaget att ta striden mot Transport.

-Vi är ett företag med två miljarder kronor i förlust. Vi har nu i och med uppgörelsen med Transport lyckats få igenom en lönefrysning med samtliga fackförbund och det är det som är viktigast, säger Thorné.

Direkt nöjd, är inte Transports ordförande Per Winberg:

-Det får accepteras utifrån förutsättningarna att SAS måste spara pengar, säger han till TT.

I utbyte för de frysta lönerna får Transports medlemmar, anställda av SAS, behålla en del olika lokala avtal som SAS tänkt säga upp, bland annat ett antal lediga klämdagar och lönetillägg.

-Vi har fått garantier att det inte ska ske några försämringar av olika lokala avtal under 2004, säger Per Winberg som har svårt att värdera avtalet utifrån någon procentsats.

Flera arbetsgrupper

Det som avgjorde att parterna till sist kunde skriva på var att medlarna, enligt Flygarbetsgivarnas förhandlingschef Jonas Bernunger, hittade en skrivning i avtalet kring den så kallade certifieringsfrågan - det som förra medlarbudet stöp på och som ledde till den kostsamma strejken.

För övriga flygbolag innebär uppgörelsen löneökningar på 450 kronor i månaden för 2003.

I övrigt har fack och arbetsgivare enats om att tillsätta två arbetsgrupper. Den ena ska se över certifieringen av mekanikerna och de mer välbetalda teknikerna, ett system som i dag skiljer de båda grupperna åt i arbetsuppgifter.

Den andra arbetsgruppen ska se över en framtida arbetstidsförkortning, enligt Jonas Bernunger.

Tidigare artiklar:

Olle Lindström/TT