Studenter hetsas att sälja öl

Vinner resa till Prag

NYHETER

Studenter vid universitetet i Lund försöker överträffa varandra i att sälja så mycket öl som möjligt.

Det är ölmärket Urquell som har sänkt sina priser med mer än en tredjedel för att försöka ta sig in på den lukrativa studentmarknaden.

Den som säljer mest vinner en resa till Prag.

Studenter är inte kända för att tacka nej till en öl eller två - och ju billigare desto bättre.

Ölmärket Urquell försöker just nu att etablera sig bland nationernas studentbarer i Lund. För ett tag sedan skickade företaget ut ett erbjudande till nationerna - vi sänker inköpspriset på Urquells öl från 10,50 kr/flaska till 6,80 kr och den nation som säljer flest flaskor vinner en resa för tre till Prag. Det är studentradion i Lund, Radio AF, som avslöjat kampanjen, skriver Sydsvenska Dagbladet.

Ansvarsfull alkoholhantering

Samtidigt som flera nationer försöker hetsa barpersonalen till att sälja så mycket öl som möjligt pågår en debatt inom universitet där man försöker utbilda studenterna att hantera alkohol på ett ansvarsfullt sätt.

– Nationerna arbetar hårt med det här, och har gjort det i två år. Men eftersom jag inte vet hur de enskilda nationerna har resonerat kring den här ölkampanjen kan jag inte kommentera det, säger Fredrik Johansson som är vice ordförande i Kuratorskollegiet, nationernas samarbetsorgan, till Sydsvenska Dagbladet.

Åsa Asplid