Här SLås det på stort

Biltullar ger massor av nya resenärer - men vem betalar?

Fler bussar och tåg med biltullar SL tänker satsa stort på sin trafik om biltullarna införs. I går presenterade företaget hur man ska ta hand om 12 000 nya resenärer som förmodligen lämnar sina bilar hemma.
Foto: BJÖRN ELGSTRAND och HENRY LUNDHOLM
Fler bussar och tåg med biltullar SL tänker satsa stort på sin trafik om biltullarna införs. I går presenterade företaget hur man ska ta hand om 12 000 nya resenärer som förmodligen lämnar sina bilar hemma.
NYHETER

Över 12 000 nya resenärer kommer att åka med SL när biltullarna införs.

Men SL tänker inte köpa en enda ny buss innan man får pengar från regeringen.

Förhandlingar förs just nu med finansdepartementet.

Frågetecknen kring försöket med trängselavgifter är många och blir bara flera. I dag tror många experter att det aldrig blir några biltullar i Stockholm. Tiden är för knapp - försöket ska påbörjas 2005 - och finansieringen är fortfarande oklar.

Satsar rejält

Trots det valde SL i går att presentera sina åtgärder för att klara den ökade anstormningen av resenärer när bilägarna ställer bilen och väljer att åka kollektivt i stället.

Och det är en rejäl satsning.

Över 200 stora expressbussar ska sättas in på nya direktlinjer från förortskommunerna in till city.

Nya hållplatser och ändhållplatser.

Nya busskörfält.

Nya och utökade infartsparkeringar.

Nytt pendeltåg från Jakobsberg.

Flera tunnelbanetåg på röda och gröna linjen.

Tätare turer på Tvärbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan.

Men ett stort problem för SL är bussarnas svårigheter att ta sig fram i innerstaden. För att klara de 18 meter långa ledbussarna måste många hållplatser och gator byggas om.

Och det räcker inte med ombyggnader. Andra åtgärder måste också till för att underlätta för snabbussarna. Till exempel diskuteras p-förbud på Sveavägen vid högtrafik, att S:t Göransgatan enkelriktas och att fler lapplisor anställs som kan hålla gatorna fria från felparkerade bilar.

Ännu saknas en lag

Biltullarna blir en dyr historia för SL. Driftskostnaderna beräknas till över 400 miljoner kronor varje år.

Innan man ens kommer i gång måste man göra investeringar för cirka 170 miljoner.

Från början var det tänkt att inkomsterna från biltullarna skulle finansiera kollektivutbyggnaden, men ännu finns inte den lag som ska göra det möjligt.

Så vill SL förbättra kollektivtrafiken

Kanske blir det också fler av SL:s nya bränslecellsbuss som testas just nu.
Foto: BJÖRN ELGSTRAND
Kanske blir det också fler av SL:s nya bränslecellsbuss som testas just nu.

Sven-Anders Eriksson