Billström hotar stoppa trängselskatter i Stockholm

NYHETER

En statlig promemoria om försöken med trängselskatt i Stockholms kommun får finansborgarrådet Annika Billström (s) att se rött.

Hon hotar välta hela försöket.

-Jag kommer aldrig att acceptera att stockholmarna beskattas två gånger i det här, säger Billström.

I valrörelsen 2002 lovade hon inte införa trängselskatt i trafiken. Men efter valet villkorade miljöpartiet (mp) sitt stöd till s, i såväl riksdag som Stockholms kommun som landsting, med att skatterna införs. Billström ställdes inför fullbordat faktum - av sin partibroder, finansminister Bosse Ringholm.

I somras beslutade Stockholms kommunfullmäktige om försök med trängselskatt efter årsskiftet 2004/2005. Frågan ska avgöras i kommunal folkomröstning vid valet 2006.

Vill räkna av kostnader

Skatterna beräknas ge ett överskott på en miljard kronor per år när kostnaderna för det nya systemet betalts. Överskottet ska gå tillbaka till kollektivtrafiken i området.

Men saken kräver lagstiftning. Och på fredagen skickade finansdepartementet, efter uppgörelse med v och mp, en promemoria om skatten på remiss till olika myndigheter.

Den skiljer sig, enligt Billström, för mycket från uppgörelsen i fullmäktige. Taxi och vissa miljöbilar undantas exempelvis från skatten i fullmäktigebeslutet, men inte i promemorian.

En annan punkt i promemorian är att statliga myndigheter får avräkna sina kostnader innan pengarna förs åter från staten till Stockholm. Det kan Billström inte acceptera.

-Då blir det inget försök. Om vi ska ha försök måste helheten innehålla ett antal delar, annars är det inte vår uppgörelse, säger hon.

Och bara en av de här två delarna är nog för att du ska säga nej?

-Ja, det finns inget förhandlingsutrymme där.

Och vad händer om Ringholm ändå tvingar dig?

-Det finns inte i min sinnevärld, svarar Billström.

”Sista ordet inte sagt”

Susanne Lindberg Elmgren, politiskt sakkunnig på departementet, anger definitionsproblem som orsak till att miljöbilar inte undantas.

Vad gäller taxi är skälet hänsyn till konkurrensneutralitet. Eftersom taxi även utför budservice, skulle i så fall även budbilar undantas. Men sista ordet är inte sagt.

-Vi har en dialog med Stockholm och har inte satt ner foten ännu, säger Lindberg Elmgren.

Jan Björklund, folkpartistiskt oppositionsborgarråd i Stockholm, anser att Billström och den röd-gröna majoriteten i stadshuset ''grundlurats av Ringholm''.

-Det var naivt att tro att staten inte skulle ta en del av intäkterna, säger han till TT.

Han säger att Billström låter ''kaxig nu''. Men i slutänden vinner finansministern, som förra gången, tror Björklund.

-Hon får vika sig igen, möjligen efter någon ansiktsräddande manöver.

Tomas Bengtsson/TT