Här räddas passagerarna

Tvingades lämna färjan efter kollision i natt

1 av 3
här räddas passagerarna Efter kollisionen började Stena Nautica ta in vatten. Passagerare och besättningsmän tvingades gå i räddningsbåtarna varifrån de senare togs ombord på tysklandsfärjan Stena Germanica som förde dem till Göteborgs hamn.
NYHETER

De 91 passagerarna och de flesta av de 37 besättningsmännen på Danmarksfärjan Stena Nautica fick lämna fartyget kort efter kollisionen i natt.

De hämtades av bogserbåten Freja, som förde dem till säkerheten ombord på färjan Stena Germanica.

I Varbergs hamn blev läget mer kritiskt – och fartyget tog in mer vatten. Sent på kvällen hade det fortfarande slagsida.

Sjöräddningen fick larmet klockan 04.40 om att färjan, som hade 91 passagerare och 37 besättningsmän, kolliderat med fraktfartyget Joanna utanför Varberg.

Färjan tog in mycket vatten genom det hål som slets upp i skrovet i vid kollisionen. En evakuering med livbåtar förberedes därför omedelbart.

  Drygt en timme senare kunde passagerarna och flertalet av besättningsmännen lämna fartyget via räddningsrännor för att sedan hamna på uppblåsbara plattformar i vattnet.

Därefter togs de ombord på bogserbåten Freja, för att därefter föras vidare till passagerarfärjan Stena Germanica

Krisgrupp mötte upp

De evakuerade passagerarna möttes på terminalen av kommunens krisgrupp och personal från Hamn- och rederihälsan. Polisen går också ombord på färjan och prickar av mot passagerarlistor för att se att alla finns med.

– Det är viktigt i de här lägena att ta hand om passagerarna på allra bästa sätt. Vad vi vet nu så är allt stabilt, men reaktionen kan komma senare, säger Joakim Kenndal, informationsansvarig på Stena Line.

Polisen har rutinmässigt alkoholtestat befälhavarna på Stena Nautica och lastfartyget Joanna, men beskedet kom tillbaka negativt.

Inne i Falkenbergs hamn

Joanna, fraktfartyget som krockade med Stena Nautica, befann sig vid 10-tiden i Falkenbergs inre hamn. Det är en mindre lastbåt som seglar under Jamaicaflagg och har en besättning på mellan fem och tio personer. Vid krocken kom den från Nordsjön och var på väg till Falkenberg.

- Vi ska registrera alla som är ombord på båten, säger Stefan Dahlhielm.

I eftermiddag såg läget tidvis bättre ut och fartyget hamnade liggande still mot botten i Varbergs. Vid femtiden på eftermiddagen blev läget mer kritiskt.

– Färjan tar in mer vatten. Pumparna räcker inte till att pumpa bort vatten från ett så stort hål, sade Lars-Eric Larsson, brandingenjör på räddningstjänsten i Varberg till TT.

– Risken är nu större att hon sjunker ända ner till botten.

Däremot ska det inte vara ökad risk för att färjan kantrar.

Djupet i hamnbassängen är 11 meter.

– För att inte Stena Nautica ska välta puttar de två bogserbåtarna Freja och Per på färjan, sade Lars Blom på Sjöräddningscetralen i Göteborg.

Krisen inte över

Sent på måndagskvällen låg färjan med slagsida i hamnen i Varberg. Krisen var inte över.

- Slagsidan har minskat nu, från fyra grader till en grad, sade Joakim Kenndal på Stena Lines informationsavdelning, till TT strax efter klockan 21.

- Vi håller på att svetsa vid det hål som finns ovan vattenlinjen. Arbetet sker både inifrån och utifrån.

Färjan låg under kvällen nästan rätt i vattnet. Tidigare under dagen var läget betydligt mer dramatiskt. En stund under kvällen tog Stena Nautica in mer vatten än vad länspumparna förmådde pumpa bort.

Läget förbättrades dock efter hand.

Läs också:

Jonas Vesterdahl, Mattias Lundell