Tusentals skadade i mopedolyckor

134-procentig ökning av antalet olyckor på fem år

NYHETER

På fem år har antalet skadade i mopedolyckor ökat med hela 134 procent.

De så kallade EU-mopederna är överrepresenterade i skadestatistiken.

Det framgår av en sammanställning som Försäkringsförbundet gjort.

Under 2002 skadades 2 746 personer, de flesta unga, i mopedolyckor. Fem år tidigare, 1998, var antalet skadade 1 175.

Samtidigt ökade antalet försäkrade mopeder med bara 24 procent, till drygt 125 000.

Sammanlagt anmäldes 4 793 trafikförsäkringsskador för mopeder till de större försäkringsbolagen år 2002. I dessa olyckor omkom 16 personer.

Även stölder som anmälts till försäkringsbolagen har ökat kraftigt, med 78 procent mellan åren 1998 och 2002.

EU-mopederna, som utgör 13 procent av alla försäkrade mopeder, är överrepresenterade i skadestatistiken. Var åttonde var inblandad i någon form av försäkringsskada.

– Det i sin tur leder till högre premier och fler oförsäkrade mopeder, säger Försäkringsförbundets jurist Staffan Moberg.

Av de omkring 20?000 EU-mopeder som hittills sålts i landet är bara drygt 16?000 försäkrade i dag.

Skärpta regler

Försäkringsförbundet vill nu att branschföretagen ser till att de verkstäder man anlitar inte säljer trimningsdelar till mopeder.

Av samhället kräver förbundet registreringsplikt för samtliga mopeder. I dag har bara EU-mopeder registreringsskylt.

– Men folk tar bort skylten och det är svårt att se skillnad på en EU-moped och en vanligt moped, konstaterar Moberg.

Förbundet kräver också en mopedutbildning som motsvarar vad som gäller för körkort till lätt motorcykel. De vill också ha höjda bötesbelopp för den som kör utan hjälm.

– Dessutom är det i dag olika höga bötesbelopp för föraren och den som blir skjutsad, säger Moberg.

På lätt motorcykel får man inte skjutsa någon förrän man fyllt 19 år. En liknande bestämmelse vill förbundet se för mopeder.

Personer som dömts för rattfylleri bör inte få köra moped när körkortet är indraget, tycker Försäkringsförbundet.

Tidigare artiklar

Maria Victorin/TT