Toppen för Norrbotten

Staten satsar rekordbelopp på järnvägar, vägar och kollektivtrafik

NYHETER

Det är den största satsningen på infrastruktur i modern tid.

Fram till 2015 ska 373 miljarder kronor plöjas ned i svenska vägar, järnvägar och kollektivtrafik.

Då jublar man både i Norrbotten och i Stockholm.

SKÄL ATT SKRATTA I och med regeringens rekordsatsning på infrastruktur kommer byggandet av miljöpartiets Peter Erikssons skötebarn Norrbotniabanan att tidigareläggas.
Foto: HANNA TELEMAN
SKÄL ATT SKRATTA I och med regeringens rekordsatsning på infrastruktur kommer byggandet av miljöpartiets Peter Erikssons skötebarn Norrbotniabanan att tidigareläggas.

- Jag är väldigt nöjd, säger Peter Eriksson, miljöpartiets språkrör.

Han tänker på sitt eget skötebarn, den hårt kritiserade Norrbotniabanan längs övre Norrlandskusten.

- Självklart är vi väldigt glada och positiva, säger Annika Billström, finansborgarråd (s) i Stockholm.

Flaskhals försvinner

Hon tänker på Mälartunneln, som ska få bort den flaskhals som i dag hindrar tågtrafiken från att flyta som den ska.

Regeringen och stödpartierna v och mp kom i går överens om ett gigantiskt lapptäcke av investeringar och satsningar över praktiskt taget hela landet. Både Norrbotniabanan och Mälartunneln ska tidigareläggas. Totalt sett får järnvägen mer än vägnätet. Det gillar inte moderaterna.

- De pengar som nu kommer att läggas på till exempel Norrbotniabanan skulle göra mycket större nytta på vägnätet, säger Elizabeth Nyström, moderaternas talesman i trafikfrågor.

Peter Eriksson håller inte med.

- Vi gör inte det här på bekostnad av någon annan satsning. Restiderna halveras och det kommer att bli en fungerande arbetsmarknadsregion från Umeå till Haparanda. Om några år kommer det att finnas moderna regionala tåg i Sverige som kör 240 kilometer i timmen. Det kan vägarna inte konkurrera med.

Staten betalar allt

Annika Billström är mest nöjd över att staten ska stå för hela kostnaden av Mälartunneln.

- Det är precis som det ska vara. Ett tag var de inne på att regionen skulle bidra, ungefär som vi gjort för Södra och Norra länken. Så det här är ett tecken på att man förstår att det är viktigt att satsa på Stockholms- och Mälardalsregionen.

Så mycket får olika län

Leif-Åke Josefsson