Sju bussar av tio kör för fort

Bussen kör förbi i 101 trots halkan: Det är att leka med döden

fortkörare NTF och Aftonbladets mätningar i går visar att 72 procent av bussförarna kör för fort. "Det verkar inte förstå allvaret", säger Kjell Cronwall som ansvarar för mätningarna.
Foto: VERONICA KARLSSON
fortkörare NTF och Aftonbladets mätningar i går visar att 72 procent av bussförarna kör för fort. "Det verkar inte förstå allvaret", säger Kjell Cronwall som ansvarar för mätningarna.
NYHETER

SL-bussarna fortsätter att bryta mot lagen.

När Aftonbladet och NTF mätte hastigheten körde drygt sju av tio för fort.

På 50-sträckor var det ännu värre: nio av tio bussar körde för fort.

Den 26 januari fick en SL-buss sladd på Värmdöleden och välte mot ett viltstängsel. 23 personer skadades.

Den som trodde att förarna skulle ta intryck av debatten som följde efter olyckan och sänka farten har hoppats för mycket.

Aftonbladets och NTF:s mätningar på Värmdöleden, Hammarby fabriksväg, Tyresövägen, Nynäsvägen och vid Stadsgården avslöjar att bussförarna gasar på precis lika friskt som tidigare.

"Förstår inte allvaret"

- Det verkar som inblandade parter inte verkar förstå allvaret i att köra för fort, säger Kjell Cronvall som ansvarar för mätningarna.

Han skyller inte enbart på förarna. SL, landstinget och ledningen för bussbolagen har ett minst lika stort ansvar.

- Jag vet inte hur många gånger jag har pratat med företrädare för de olika bolagen. Varje gång lovar man att ta itu med fortkörningarna. Men ingenting händer.

Ingen förbättring

- Jag började med återkommande hastighetsmätningar av SL-bussarna för fyra år sedan och det har inte blivit ett dugg bättre. Det går lika fort i dag som då, säger Kjell Cronvall.

"De har inte en chans"

Mätningarna på Värmdöleden och Tyresövägen gjordes i sämsta tänkbara väder: snö, slask och halka. Ändå kom en buss ångande i 101 km/tim, fullt med stående passagerare i mittgången.

- Det är att leka med döden. En stor ledbuss packad med folk har inte en chans att hålla sig kvar på vägen om den får sladd. Den kraschar rakt ner i diket.

Kjell Cronvall ryser när han tänker på vad som då kan hända. På SL är reaktionen stark över Aftonbladets och NTF:s fartmätningar.

- Det är helt oacceptabelt att förarna bryter mot gällande hastighet, säger Björn Holmberg pressansvarig på SL.

- Tidtabellerna är satta så att ingen buss ska behöva köra för fort. Dessutom kräver vi i upphandlingarna att bussbolagen förbinder sig att köra lagenligt.

Så fort får man köra:

Swebus: Vi jobbar med förarna

Sven-Anders Eriksson