Mobilen gick inte att spärra

Växelhaveri gjorde att kunderna inte kunde nå Campuz Mobiles

NYHETER

Mobiloperatören Campuz Mobiles växel havererade i helgen.

Suzanne Hugoson kunde inte spärra sitt stulna sim-kort.

- Vi vet inte vad som hänt, men våra kunder ska gå skadeslösa, säger Jenny Ribler, ansvarig för kundservice.

I fredags stals Suzanne Hugosons mobiltelefon som är kopplad till den virtuella mobiloperatören Campuz Mobiles nät hos Vodafone.

Hon polisanmälde stölden - och försökte sedan nå Campuz Mobiles kundtjänst för att stoppa tjuven från att ringa med hennes kort.

Det gick inte.

Campus Mobiles kundtjänst stängde klockan sex i fredags kväll. Efter det meddelar en telefonsvarare att de som önskar spärra sina sim-kort under helgen ska trycka 1 för att kopplas vidare.

- Jag tryckte 1. Och då fick jag meddelandet: "Du har ringt fel nummer", säger Suzanne Hugoson.

Varken Campuz Mobiles vd Nicholas Högberg eller kundtjänstchefen Jenny Ribler kände till att deras växel havererat.

- Vi vet inte var felet ligger, men det är vårt ansvar att växeln fungerar. Ingen kund ska lida skada av det här, säger Jenny Ribler kort senare.

Brukar er växel haverera?

- Det har hänt en gång tidigare, som jag känner till. Teknik kan alltid fallera, men detta ska naturligtvis inte hända, säger Jenny Ribler.

Campuz Mobile startade under 2001 och vänder sig till studenter.

Petter Ovander