SL fruktar för "hatattacker"

Personal fredar sig med hjälp av flygblad

1 av 2 | Foto: LASSE ALLARD
Jan Melakoski och hans kollegor kommer att dela ut flygblad för se till att ilska människor vänder sig till rätt ställe med sina klagomål.
NYHETER

SL:s anställda räknar med att få det hett om öronen när priserna höjs i morgon.

Men fackklubben har en plan:

- Vi kommer dela ut flygblad till resenärer med texten: Skäll inte på min kompis, säger Jan Melakoski, styrelseledamot i Sekoklubb 20.

På flygbladet finns en hänvisning till SL:s kundtjänst. Dit kan arga resenärer vända sig med klagomål.

Får ta emot hot

- Våra medlemmar får dagligen ta emot skäll och hot och det är så klart mycket påfrestade. Sannolikt kommer det accelerera på måndag och det är därför vi har den här aktionen, säger Melakoski.

Connex anser att de anställda överdriver

situationen.

"De flesta förstår"

- Jag tror de flesta resenärer förstår att det är ett politiskt beslut som ligger bakom prishöjningen. Resenärerna kommer inte att ge sig på de anställda, säger Christer Åkerblom, presstalesman på Connex.

Räknar ni med att fler plankar nu?

- Nej det gör vi inte. De personer som plankar på måndag är personer som också gör det i dag, säger Åklerblom.

I samband med prishöjningen har spärrvakterna fått direktiv om att bli hårdare mot de som plankar. De har inga befogenheter att gripa tag eller hålla fast de som försöker åka gratis.

- Vi har inte riktigt fått klarhet i vilka regler som kommer gälla i framtiden. Vi kan ropa, men det brukar inte hjälpa, säger Åkerblom.

I samband med höjningen är det många resenärer som bunkrar åkremsor. På ett flertal stationer är det slutsålt.

Mer remsor på väg

- Vi har satt in extrapersoner som distribuerar remsor till stationerna. Om det tagit slut är det bara tillfälligt. Det kommer finnas remsor att köpa, säger Christer Åklerblom.

Så mycket höjs SL-priserna

Annacarin Falk