Den svenska syndens uppgång och fall

För 53 år sedan var bröstvårtan en världs- skandal

1 av 5 | Foto: SVT / NORDISK TONEFILM
1951Begreppet "den svenska synden" föddes detta år, det är filmvetare och sexologer ense om. Det var året då bröstvårtevallen sprängdes i filmen "Hon dansade en sommar". Ulla Jacobssons blottade bröst i kärleksscenen med Folke Sundquist väckte ett ramaskri.
NYHETER

I fredags hade den skandalomsusade filmen "Kärlekens språk" premiär.

I Big Brother visades häromkvällen det första samlaget utan täcke i en dokusåpa.

Men rubrikerna i dagens tidningar är ingenting emot de chockvågor som svenska filmer sände över världen på 50- och 60-talen.

Med närgångna, heta sexscener blev den "svenska synden" ett begrepp att förfasa sig över - och i hemlighet vara nyfiken på.

USA:s president Lyndon Johnson begärde en utredning om svensk pornografi, och domstolar över hela västvärlden försökte stoppa filmerna.

Den här gången hade svenskarna gått för långt.

Det rådde ingen tvekan om att samlagen som visades på filmduken var på riktigt.

I London anordnade popstjärnan Cliff Richard en demonstration mot den svenska synden - den samlade 30 000 personer.

I New York tvingades en svensk expert vittna inför domstol med handen på Bibeln.

Augusti 1969.

"Kärlekens språk" - originalfilmen - gav myndigheter och prästerskap och konservativa över hela västvärlden huvudvärk.

Att några svenska och danska sexexperter satt och diskuterade ställningar och samtida orgasmer var väl inte hela världen.

Men samlagen som visades i tid och otid var ju på riktigt, det kunde vem som helst se.

Och detta i en film som skulle upp på seriösa biografer som sannerligen inte låg på några skabbiga bakgator i storstädernas sexdistrikt.

Den svenska censurens chef Erik Skoglund såg filmen två gånger och var efteråt så upprörd att han tvingades ta tre dagars semester.

I Norge klipptes inte en enda centimeter bort - filmen stoppades helt.

På demonstranternas plakat i London stod bland annat:

"Sverige - mer porr, mer självmord, mer alkoholism och mer gonorré för varje år."

Fick svära på Bibeln

Sexologen och debattören Maj-Briht Bergström-Walan, en av experterna i filmen, minns hur hon tvingades inställa sig i domstol i New York.

- Jag gick med handen på Bibeln ed på att vi inte hade några pornografiska baktankar med filmen.

Det var ett liv och ett kiv. Men vad hjälpte det. Först 1971 godkände den amerikanska Högsta domstolen filmen, som då var överspelad på USA- marknaden av liknande instruktionsfilmer.

"Den svenska synden" var vid denna tid ett begrepp inom filmens värld sedan nästan 20 år tillbaka. Ett begrepp som fortfarande, i någon mån, lever utomlands.

- Det finns ju i många länder en föreställning om att blonda svenska flickor är lätta att ragga upp. Visst finns det de som släpper loss när de kommer utomlands och tar för sig mer än de lokala kvinnorna, men i stort sett är det här en myt, säger sexologen Malena Ivarsson.

Filmvetare och sexologer är överens om att Den svenska synden föddes 1951.

Klippte inte en centimeter

Det var detta år "Hon dansade en sommar" hade premiär.

Det var i denna film Ulla Jacobsson visade brösten.

Det var här hon badade naken med Folke Sundgren.

Det var nu bröstvårtevallen sprängdes.

Det må låta osannolikt i dag, men dessa tämligen oskyldiga scener väckte en enorm uppmärksamhet i tidningar världen över.

En tragisk kärlekshistoria om två ungdomar på landet som blir kära i varandra och som slutar med att hon dör i hans armar skymdes totalt av - ett kvinnobröst.

I Sverige rasade kyrkan och konservativa tidningar, men censuren klippte inte en centimeter i filmen.

- Förutsättningen för framgången, och för att den slapp igenom censuren, var att den unga kvinnan fick sitt straff på slutet, säger filmprofessor Leif Furhammar.

"Hon dansade en sommar" tros ha dragit fler människor till svenska biografer än någon annan film.

Den åstadkom en uppmjukning av censuren i flera länder, även om exempelvis Spanien förbjöd den helt.

Detta var dock ingenting jämfört med vad som skulle komma.

"Den lilla slampan"

Året efter kom Ingmar Bergmans "Sommaren med Monika" efter en roman med samma namn av Per Anders Fogelström. Harriet Andersson och Lars Ekborg spelar två ungdomar som tillbringar sommaren ihop i skärgården och blir kära.

När hösten kommer är hon gravid och dumpar honom.

Vissa recensenter uppskattade filmens konstnärliga kvaliteter, men de flesta gick i taket.

Svenska Dagbladet, för att ta ett exempel, skrev att Ingmar Bergman "berövat den lilla slampan Monika den godlynthet och själens oskuldsfullhet som i boken åtminstone någorlunda balanserar hennes loja lättja, ansvarslöshet och allmänna hondjursmentalitet, och gjort henne till

en ilsken ragata, ovädrad, otvättad, okammad och aggressiv".

Det blev förstås sedlighetsåtal i USA, men publiken över hela världen älskade filmen. Harriet Andersson och Ingmar Bergman blev internationellt kända.

Skådespelerskan har i en intervju berättat om uppståndelsen under en filmfestival i Rio:

- Journalisterna och publiken var som hajar och vi var ett stim småfisk som skulle ätas upp.

Maj-Briht Bergström-Walan anser att det mycket var Ingmar Bergmans förtjänst att sexvallen bröts.

- Bergman tog stora kliv, han utmanade och töjde på gränserna.

Med "Hon dansade en sommar" och "Sommaren med Monika" etablerades bilden av svenskarna utomlands: en blandning av svårmod, naturromantik och lättkläddhet.

- Att det svenska etablissemanget upprördes så mycket över filmerna beror på att Sverige var ett helt annat land vid denna tid än i dag. Kyrkan hade ett starkt grepp om landet. Aborter var förbjudna, sex och samlevnad blev obligatoriska ämnen i skolan först 1956, säger Malena Ivarsson.

- Sverige var på väg mot en större öppenhet, vilket filmerna bara är ett av flera uttryck för. Strängheten i samhället gjorde att kampen för sexuell frigörelse blev starkare i Sverige än i många andra länder.

Onani i "Tystnaden"

"Det är rent ut sagt ruskigt obehagligt."

Så beskrev Svenska Dagbladet kärleksscenerna mellan Christina Schollin och Jarl Kulle i "Änglar, finns dom" som hade premiär 1961.

Men det skulle dröja till 1963 innan nästa svenska filmskandal av betydelse drabbade Sverige.

Än en gång var det Bergman som var i farten, den här gången med "Tystnaden", en film om två systrar, spelade av Ingrid Thulin och Gunnel Lindblom, som hamnar på ett hotell någonstans i Östeuropa. Thulin onanerar, Lindblom skaffar sig snabbt en älskare.

Det blev stor debatt i pressen, JO-anmälningar och upprörda diskussioner i riksdagen. Expressen skrev att "Bergman bryter sexvallen på scen" och filmen anses ha medverkat till att liberalisera filmcensuren.

Ett år senare kom Vilgot Sjömans "491".

- Det är utan tvekan den film det blivit mest bråk om, säger Maj-Briht Bergström-Valan.

I "491" blir sex ungdomsbrottslingar utvalda till ett socialt experiment och får bosätta sig i en förfallen våning.

Homosexualitet, våldtäkter och ett samlag mellan en kvinna och en hund är bara några av ingredienserna.

Reaktionerna lät inte vänta på sig.

Statens biografbyrå totalförbjöd filmen 1963. Beslutet överklagades till regeringen som godkände att en censurerad version visades. Först den 7 februari 1975 släpptes den oklippta versionen.

"Folk var i uppror"

- Det kom protestskrivelser från biskopar och från organisationer på landsbygden. Även vanligt folk var i uppror. Nästan ingen hade sett den, men ryktet spred sig, säger Bergström-Walan.

- Jag satt med i en utredning om sex och samlevnad på utbildningsdepartementet och kommer ihåg att filmen diskuterades vilt.

Aborter var fortfarande förbjudna vid denna tid. Svenska kvinnor for till Polen och gjorde abort.

Men stenen var i rullning. Två stora utredningar, Sexualundervisningsutredningen och Abortutredningen, gjordes detta år och skulle få stor betydelse.

Samtidigt hade rykten om den svenska synden nått USA:s president Lyndon Johnson som gav order om att pornografin i Sverige och Danmark skulle utredas.