Nu har cyklisterna tröttnat på gruset

NYHETER

Nu tar cyklisterna saken i egna händer.

Här sopar medlemmar ur föreningen "Bike to work" cykelvägarna på Skeppsbron och Slussen rena från sand och grus.

- Grusiga cykelbanor är livsfarliga, säger Johan Wahlbäck.

SOPAR BANAN Föreningen Bike to work greppade kvastarna och började sopa själva - i protest mot att staden inte får bort gruset. Folk kom fram och tackade.
Foto: BJÖRN TILLY
SOPAR BANAN Föreningen Bike to work greppade kvastarna och började sopa själva - i protest mot att staden inte får bort gruset. Folk kom fram och tackade.

Cyklisterna blir fler och fler. Men cykelbanorna är fortfarande fulla av sand och grus - trots att det är över en månad sedan snön tinade bort.

Johan Wahlbäck är en riktig cykelentusiast. Han är också mannen bakom nytillverkningen av den gamla militärcykeln.

- Cykla är hälsa och då ska man inte behöva riskera livet på grusiga cykelbanor, säger han.

Folk tackade

Sopningen är en protest mot stadens dåliga hantering av cykelbanorna - och visst väckte den uppmärksamhet.

- Folk kom fram och tackade oss för att gruset äntligen kom bort. Men vi kan förstås inte fortsätta att sopa cykelbanorna, det är inte vår uppgift, säger Johan Wahlbäck.

När vi står och pratar kommer två representanter från Stockholms Entreprenad, entreprenören som har hand om sopningen av gatorna på Södermalm. Ryktet har gått och de vill kontrollera vilka det är som håller på att sopa.

- Jag förstår att cyklisterna är upprörda, men det fungerar inte att alla ger sig ut på stan med kvastar, säger arbetsledaren Gunnar Andersson.

500 ton stenflis

Orsaken till att det är som det är är den knepiga och långa vintern som krävde ovanligt mycket halkbekämpning.

- Vi har över 500 ton stenflis och sand som vi måste ta upp, säger Gunnar Andersson.

Sedan i måndags rullar "sandtåget" genom staden. Stora maskiner som nattetid sopar gator, gångbanor och cykelbanor rena.

- Hade vädret varit bättre hade vi kunnat sopa mellan snöfallen, säger Andersson.

- Det är först de senaste veckorna vi har kunnat köra i gång på allvar. Dessutom har vi problem med att bilägare inte respekterar städnätterna, säger Gunnar Andersson.

Till den 1 maj ska allt grus och sand vara borta.

Sven-Anders Eriksson