SL köper sig ett bättre rykte

Satsar miljoner på olika reklamkampanjer

NYHETER

Fusk med fakturor. Förseningar. Chockhöjda biljettpriser.

SL:s rykte kunde inte vara mer skamfilat.

Nu satsar det landstingsägda företaget miljoner på reklamkampanjer.

Sedan den 1 mars betalar SL-resenärerna 600 kronor i stället för 500 för sina månadskort.

På två och ett halvt år har priset höjts med 33 procent.

Men pengarna går inte bara till bussar och tåg. Prishöjningen finansierar bland annat en reklamkampanj för fem miljoner kronor.

Stor kampanj

Nyligen hade SL en stor kampanj i morgontidningarna med reklam för sin nya vd Lennart Jangälv.

På en helsidesannons bjöd vd:n sin före detta chef, Ikea-miljardären Ingvar Kamprad, på fika och en gratis pensionärsremsa: "Käre Ingvar, den här gången är det jag som bjuder."

Annonsen är en del i SL:s arbete för att profilera sig som ett företag som lyssnar på sina kunder.

Ytterligare tre reklamkampanjer är planerade under resten av året.

Fem miljoner

Total beräknad kostnad enligt SL: drygt fem miljoner kronor.

70 procent betalas av skattemedel, resten av biljettintäkter.

Hittills i år har charmoffensiven kostat stockholmarna cirka 1,4 miljoner kronor.

Av dem gick 200 000 kronor åt i januari, till helsidesannonser i samband med Svenska Dagbladets avslöjanden om den förra ledningens fuskande.

Politiker godkänner

"I snitt går 92 procent av våra avgångar i tid. En minst sagt sensationell siffra. Får vi stora Journalistpriset nu?" hette det i annonsen.

Politikerna i SL:s styrelse har godkänt kampanjplanerna.

- En av de saker som folk är mest missnöjda med är att vi uppfattas som väldigt svåra att komma till tals med.

- Jag tycker att det är rimligt att vi satsar rätt mycket på att kommunicera med våra kunder, säger SL:s styrelseordförande Anna Berger-Kettner (s).

Ytterligare miljoner

Förutom att köpa reklamplats i tidningar och tunnelbanan för drygt fem miljoner kronor betalar SL i år sex miljoner till sin reklambyrå.

Pengarna används till all slags kommunikation, från annonser till tidtabeller och trafikinformation.

Irene Beertema