Heja fram ditt lag

...med Sportbladet och nya kampanjen

1 av 2 | Foto: björn ELGSTRAND
TROGNA FANS Peter Johansson är AIK:are och David Christiansson håller på Djurgården. Fiender på planen - men de är kompisar ändå. Här testar de affischernas uppmaningar för första gången. Stockholmarna har engagerat sig i Sportbladets kampanj, och annonserna kommer snart att synas på ännu fler ställen i stan.
NYHETER

AIK-are, Djurgårdare

eller Bajenfans.

Ingen har missat Sportbladets kampanj som startade i måndags.

Sportbladet lanserar nu en stor kampanj över hela Stockholm. Stockholmarna uppmanas att klappa i händerna, sitta ned, stå upp eller tuta, så fort de ser en annons för sitt favoritlag.

Affischerna sitter överallt i stan. På tunnelbanestationer, busshållplatser och på bussar.

Extra läsning

Även husfasader kommer att prydas med Sportbladets annonser inom kort.

Sportbladets kampanj innebär även fyra sidor extra läsning i tidningen varje gång ditt favoritlag haft en match.

- Kampanjen bygger på engagemang. Vi uppmanar stockholmarna att visa vilket lag de hejar på, säger Pontus Ogebjer, reklamchef på Aftonbladet.

På affischerna kan det stå "Sätt dig ner om du älskar AIK". "Klappa om du älskar Djurgårn" eller "Stå upp om du älskar Bajen".

Och visst har stockholmarna reagerat på kampanjen. Ute på stan hör man bilar som tutar och folk som klappar händer.

Fiender på planen

På T-centralens tunnelbanestation hittar vi David Christiansson och Peter Johansson. Den ene Djurgårdare och den andre AIK:are. Trots att de är fiender på idrottsplanen är de kompisar privat.

De tycker kampanjen är kul.

- Men det här är första gången vi följer uppmaningen på affischerna, erkänner de.

Carola Ålstig