Hennes tavla kostar mest

Ett ögonblick, Cecilia Edefalk, 49

1 av 2 | Foto: SVEN-OLOF ENGLUND
NYHETER

som i tisdags blev den högst betalda nu levande konstnären i Sverige.

- Det är jag stolt över!

Bukowskis gick ut med fel information - att du var den högst betalda KVINNLIGA konstnären.

- Ja. De jämförde med Ola Billgren, han fick mer betalt för en målning. Men han är ju död. Och jag lever.

Din målning "Dad" klubbades på Bukowskis vårauktion för 1 210 000 kronor i tisdags. Blev du överraskad?

- Nej, faktiskt inte. Jag kände på mig att det skulle gå bra. Det är en väldigt stark målning. Den är solitär, spännande - och dessutom tidlös.

Vad var utgångsbudet?

- 200 000 - 250 000 kronor.

Var du själv med under budgivningen?

- Nej. Jag följde budgivningen via mobilen mot slutet.

Vad föreställer målningen?

- Jag har gjort en parafras på Dick Bengtssons målning

"Richard i Paris". Den är spegelvänd och jag har tagit bort vissa koloristiska detaljer. Den föreställer en man som ser skuldmedveten och sökande ut.

Vad fick du själv för tavlan när du sålde den?

- Jag målade den 1988 och den gick för 27 000 kronor. Galleristen tog hälften, så jag fick väl 13 500 kronor.

Ångrar du att du inte behöll den i väntan på bättre tider?

- Nej. Så kan man inte tänka, då kan man inte vara konstnär. Den hänger någonstans och fyller en funktion.

Är det rätt att konstnären gör grovjobbet - medan spekulanten tjänar de grova pengarna?

- Grovjobbet ? Nej, det är mitt jobb. Jag tror inte att det var en spekulant som sålde tavlan, utan en samlare, som tyckte om den. Han kunde inte veta att han skulle få så mycket pengar.

Men helt lottlös blev du inte. Du fick 60 500 kronor i upphovsrättslig avgift.

- Ja - fem procent av slutbudet.

Vilken konstnär skulle du själv vilja bjuda högt på?

- En Strindbergmålning. Jag skulle gärna ha en Ola Billgren också.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

- En lycklig kväll med en god vän.

Mary Mårtensson