Aschberg rasar mot skräpmejl

- Spammarna måste få smaka sin egen medicin

NYHETER

Programledaren Robert Aschberg har fått nog av alla porrerbjudanden och reklam för potensmedel som dränker hans dator.

I kväll ger han igen mot en av de största producenterna av massutskick i Sverige.

FÖRSÖKER SÄLJA PENISPUMP Företaget Multinet gör massutskick av e-post. Det fick "Insiders" Robert Aschberg att erbjuda dess vd Ulf Aipel både penispump, strippa och en uppblåsbar sexdocka. "Men Aschberg ger sig på fel person, vi skickar inte ut någon spam", säger Aipel.
Foto: TV3
FÖRSÖKER SÄLJA PENISPUMP Företaget Multinet gör massutskick av e-post. Det fick "Insiders" Robert Aschberg att erbjuda dess vd Ulf Aipel både penispump, strippa och en uppblåsbar sexdocka. "Men Aschberg ger sig på fel person, vi skickar inte ut någon spam", säger Aipel.

- Jag blir vansinnig av all skit som hamnar i datorn. Det är hög tid att slå tillbaka, säger Robert Aschberg.

I TV3:s program Insider i kväll ger Aschberg företaget Multinets vd Ulf Aipel samma typ av "erbjudanden" som Aschberg brukar få i datorn.

Men han gör det inte via e-post. Aschberg kommer personligen.

Först "erbjuder" han Aipel en vakuumpump som ska få snoppen att svälla till imponerande proportioner.

Aipel är inte intresserad.

Erbjuder strippa

Sedan kommer han dragandes med en strippa som visar brösten.

Aipel är inte intresserad.

Sen parkerar Aschberg en bil utanför kontoret och "erbjuder" en uppblåsbar Barbara på motorhuven.

Aipel är inte road.

- Mitt företag skickar inte ut någon spam (skräpmejl). Jag sysslar med massutskick från företag, museer och föreningar. Vi sysslar absolut inte med porr eller potensmedel.

Aschberg:

- Spammarna måste få smaka på sin egen medicin. De skickar ut en massa skit som jag inte vill ha, jag får flera hundra skräpmail om dagen.

- Vi tyckte att det var festligt att komma med porrerbjudanden när vi bestämde oss för att komma med fysisk spam.

Skräpmejlen har blivit ett enormt problem för de flesta internetanvändare. Företag kan för några hundra kronor köpa ett par miljoner mejladresser, som de sen kan bombardera med sina "erbjudanden".

Ingen i Europa

200 kända avsändare står för 90 procent av all skräpmejl. Ingen ligger i Europa.

- Tyvärr har Aschberg gett sig på fel person. Spam är ett gissel som orsakar enorma förluster för företagen. Mitt eget Multinet är ett av dem som förlorar mest. Alla blir vansinniga av att behöva sitta och radera ofattbara mängder med motbjudande spam, säger Aipel.

Robert Aschberg hoppas på en folkrörelse mot skräpmejlen:

- Vi måste avslöja, trakassera och mejlbomba alla som trakasserar oss och stävja alla tendenser till spam i Sverige.

Svante Lidén