Priskrig på mobiltelefoner

Nokia sänker priser med 25 procent - men SonyEricsson ligger kvar

NYHETER

Den finska mobiltelefonjätten Nokia sänker priserna på flera av sina mobiltelefoner med upp till 25 procent.

Återförsäljare beskriver prissättningen som aggressiv.

Men svensk-japanska Sony Ericsson ligger kvar på sin nuvarande prisnivå.

Beskedet fick aktien att falla ytterligare. Nokiaägarna har på några veckor fått se sina aktier förlora 25 procent av sitt värde.

Enligt tidningen Financial Times sänker man priserna på flera modeller med upp till 25 procent för att möta konkurrensen från till exempel Sony Ericsson. Prissänkningarna genomförs i hela världen. Också i Sverige sänks priserna till återförsäljarna.

– Det är inte ovanligt med prisjusteringar, men visst kan man se det som en del i en aggressiv prissättning säger Daniel Lindholm, marknadschef hos en av landets största återförsäljare The Phonehouse .

Ericsson sänker inte priserna

Just nu har Sony Ericsson vind i seglen och ser inte någon anledning att sänka priset på sina telefoner.

- Vi säljer våra mobiltelefoner utan att behöva sänka priserna. Det finns ingen anledning att sänka priserna just nu. Det är inte frågan om att starta något priskrig, säger Per Alksten, nordisk produktmarknadschef på Sony Ericsson.

Försvarar marknadsandelar

Redan i samband med senaste kvartalsrapporten berättade Nokias koncernchef Jorma Ollila, att man, bland annat, med sänkta priser kommer att försvara sina marknadsandelar. För andra kvartalet i rad tappar Nokia marknadsandelar i förhållande till konkurrenterna.

– Sett i det perspektivet kan vi vänta oss att också kommande lanseringar av nya modeller kommer att ske med tuffare prissättning. Det innebär i sin tur att äldre modeller också måste justeras, för att hamna rätt i pris i förhållande till nya modeller, säger Daniel Lindholm.

Nokia rasade på Stockholmsbörsen

På en också i övrigt svag Stockholmsbörs hade Nokiaaktien fallit ytterligare fyra procent under torsdagen. Sedan Nokias överraskande vinstvarning i början av april har aktien tappat 25 procent av sitt värde.

Allt är dock inte nattsvart för Nokias mobilförsäljning. Nyligen lanserades modellen 6230 med alla finesser man kan önska sig och raskt har den blivit en utmanare till Sony Ericssons storsäljare T610/T630.

– Det kan alltså svänga fort, när man träffar rätt och hittar en modell konsumenterna vill ha. Också Sony Ericsson bygger sin framgång på ett fåtal modeller, säger Daniel Lindholm.

Tidigare artiklar

TT , aftonbladet.se