Aftonbladet växer - igen

NYHETER

Aftonbladet, Nordens största dagstidning, fortsätter att växa.

Under mars ökade upplagan för nionde månaden i rad.

Varje dag såldes 441 500 tidningar.

Ökningen var större under februari, men det var också en betydligt mera nyhetsintensiv månad.

Därför tolkar chefredaktör Anders Gerdin det som ett styrketecken att Aftonbladet sålde 4 200 fler exemplar under mars jämfört med samma månad i fjol.

Redovisar plus

- Trots att mars var en relativt nyhetsfattig månad har upplagan gått väldigt bra. Vi redovisar plus för nionde månaden i rad. Det är en styrka att upplagan ökar och läsarna förblir oss trogna även om världsdramatik inte dominerar tidningen, säger han.

Tidigare redaktionella satsningar har nu börjat få genomslag.

Det märks direkt i försäljningsstatistiken.

Anders Gerdin betonar framför allt två lyckade satsningar.

- Det är inte bara huvudtidningen som uppskattas av läsarna. Andra produkter som exempelvis Sportbladets XL, med ett stort block internationell fotboll, och vår tv-bilaga har en mycket stark och trogen publik.

Några nya satsningar på gång?

- Vi har alltid nya planer. Under april hoppas jag att läsarna upptäckt våra ytterligare satsningar på sport och spel med ännu fler sidor till sportpubliken under fredagar, lördagar och söndagar.

Störst i Norden

De tre senaste månadernas upplageökningar befäster Aftonbladets ställning som Nordens största dagstidning.

Samtidigt innebär det en fortsättning på fjolårets rekordår då vinsten, 236 miljoner kronor, blev den största i Aftonbladets 174-åriga historia.

Leif-Åke Josefsson