Anitra Steen vill ha sänkt spritskatt

Systembolagets chef: Vi kan inte konkurrera annars

NYHETER

Malmö

Bara en sänkt spritskatt ger Systembolaget en chans att konkurrera med privatinförsel och svarthandel i slaget om spritköparna.

Det var - om än inlindat - budskapet från Systembolagets vd Anitra Steen, då hon på torsdagen invigde en ny butik i Malmö.

- Utvecklingen går i negativ riktning och det måste våra politiker förstå, sade hon till TT.

I Skåne är Systemet nu nere i en marknadsandel av alkoholförsäljningen på omkring 30 procent. Så kan det inte fortsätta med bevarad legitimitet för alkoholmonopolet, fastslog Steen.

För henne var det ytterligare ett tecken i tiden när privatinförseln av sprit i januari och februari blev större än Systembolagets försäljning av motsvarande varor.

- Vi kunde se de här tendenserna redan sista kvartalet 2003. Vår försäljning av sprit minskar och minskningen accelererar.

Ingen vändning

Sedan årsskiftet har Finland sänkt sin spritskatt och efter den 1 maj erbjuder de nya EU-länderna i Baltikum och Polen sprit med en skattenivå ned till ungefär bara en sjättedel av den svenska. Därför ser Steen inga tecken på vändning och kortsiktigt tror hon heller inte att det går att påverka de andra EU-länderna till drastiska höjningar av sina alkoholskatter.

Slutsatsen blir därmed att Sverige också måste sänka skatten om Systembolagets ställning ska säkras. Men storleken på sänkningen vill hon inte ha någon exakt åsikt om.

- Det är viktigt att vi får skatter som motiverar kunderna att handla hos oss och inte utomlands, men jag tror inte man måste ned till de lägsta nivåerna i vår omvärld. Många tycker att det är värt lite mer att få handla på Systembolaget, säger hon.

Ett exklusivare bolag?

Anitra Steens invigningsuppdrag på fredagen gällde en ny självbetjäningsbutik med en så kallad vinkällare med exklusiva vin -och spritsorter. I den avdelningen kostar ingen flaska under 200 kronor och den dyraste whiskyn drygt 15 000.

Det kan se ut som om Systembolaget medvetet siktar in sig på ett fint kvalitetssortiment och låter privatinförseln står för "volymspriten". Men det förnekar Anitra Steen.

- Nej. Vår affärsidé är att erbjuda hela spektrat av varor med vinflaskor från 50 kronor till flera tusen. Men förutsättningen för det är att vi behåller detaljhandelsmonopolet, säger hon.

Peter Palmkvist/TT