Kungahuset satsar på marknadsföring

NYHETER

Kungahuset gick back med 2 miljoner kronor förra året.

Nu satsar de på marknadsföring för att dryga ut kassan.

Men någon ny slogan är inte aktuell.

– Nej, det är ingenting vi tänkt på eller diskuterat här, säger Morgan Gerle, pressassistent på Stockholm slott.

Istället ska det göras reklam för de kungliga slotten. Det är där det ekonomiska problemet ligger. Besökarantalet har gått ner på sistone.

Varför vet inte Gerle.

Kanske beror det på att folk väljer att resa utomlands istället.

–Vi måste jobba aktivt med att locka fler besökare till slottet och föra ut intresset för det svenska kulturarvet till en bredare publik.

Utbilda slottsguiderna

Fler besökare innebär först och främst ökade entréintäkter, men också att människor köper mer i butikerna där.

Ett exempel på åtgärd är att utbilda slottsguiderna bättre så att de kan sprida intresset för svenskt kulturarv. Ett annat är att erbjuda aktiviteter som passar besökare i alla åldersgrupper.

På nationaldagen, den 6 juni, lockar slottet med kungligt besök. Kronprinsessan Viktoria öppnar upp portarna till slottet, vilket man hoppas ska locka en stor publik.

– Vi har ett stort program med veckovisa aktiviteter som kommer att pågå under hela året, vilket vi har annonserat i flera stora tidningar om, säger Gerle.

Vi sidan om aktiviteter kommer man även att satsa på annonser, broschyrer och skrifter.

Per Mattsson