Flest surfare lägger ner mest tid på aftonbladet.se

Både nättidningen och papperstidningen drar ifrån konkurrenterna

NYHETER

Nästan fem miljoner svenskar surfade på nätet i april och i 2, 4 miljoner timmar befann de sig på aftonbladet.se och blocket.se.

Aftonbladet Hiertas båda internetsidor toppar listan på de mest besökta under april.

- Hela vårt företag har satsat mycket på att bli ännu bättre och det har läsarna märkt, säger en glad Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se.

Färska siffror från undersökningsföretaget Nielsen Netratings visar att svenskarnas surfande har ökat till 53 miljoner timmar i april.

Det skriver Dagens Media på sin internetsajt dagensmedia.se, idag.

Surfandet har ökat med sex miljoner timmar mer än samma period förra året.

I genomsnitt blir det drygt elva timmar per person.

Den största delen av tiden har de alltså lagt ner på aftonbladet.se och blocket.se.

- Det är två stora delar som är tunga på internet – nyheter och nytta. Bådadera hittar man på aftonbladet.se och blocket.se. Läsarna har uppenbarligen märkt att vi hela tiden blir ännu bättre på dem, säger Kalle Jungkvist.

Över två miljoner i veckan

Först på femte plats kommer Bonnierföretagen med sina nätpublikationer, bland annat Expresssen, Dagens Nyheter och Dagens Industri.

Mätinstitutet Orvesto visar också att räckvidden, antalet läsare aftonbladet.se når, ökat kraftigt. Sajten når nu en bra bit över två miljoner människor, 2.121.000, varje vecka.

Även papperstidningen Aftonbladet ökar enligt den första Ortvesto-mätningen 2004, både jämfört med samma period 2003 och tredje mätningen 2003. Konkurrenten Expressen/GT/Kvällsposten minskar enligt samma mätning skriver Dagens Media.

Simone Söderhjelm